Documentació Mèdica, Serveis: UDCA/SADC, Qualitat +
- Benvinguda, presentació de professors. Objectius del màster i organització.
- Marc generañ de la Documentació Mèdica.
-- La documentació mèdica a Espanya.
-- Projecció professional del mèdic documentalista.
-- Models de referència
-- La Instucionalización de la professió
-- L'evolució de la investigació
-- La formació d'especialistes en documentació mèdica.
-- Les societats científiques de documentació mèdica a Espanya.
- L'organització de jornades i congressos
- L'entorn dels sistemes d'informació: el departament sanitari.
- Definició de la Unitat de Documentació Clínica i Admissió i ubicació en l'organigrama del departament
de salut: Formes d'implantació i desenvolupament d'una Unitat de Documentació
clínica i admissió.
- Catàleg d'activitats d'una Unitat de Documentació Clínica i admissió
(UDCA).
- Descripció del módelo d'Unitat de Documentació clínica i admissió
- Descripció del módelo de Servei d'admissió i Documentació clínica
- Qualitat i acreditació de la unitat de documentació clínica i admissió: Metodologia i
avaluació, Avaluació de la qualitat, Criteris d'acreditació
Eines en documentació clínica +
Funcions i característiques dels manuals de procediment.
- Resolució de problemes.
- Mètodes per a l'estudi de la dinàmica dels sistemes d'informació.
- Els diagrames de flux.
- L'anàlisi de tasques.
- L'anàlisi de llocs.
- L'organització dimensiones de l'organització.
- Missió de l'organització.
- Els sistemes d'informació com a instruments d'ajuda perquè l'organització complisca la seua missió i objectius.
- Nivells dels sistemes d'informació en l'organització.
- Els sistemes d'informació operacionals, els ELS MEUS i els sistemes d'informació estratègics.
- El departament de salut com a organització. Missió i objectius.
- Els sistemes d'informació departamentals. Missió i objectius.
- Classificació dels sistemes d'informació departamentals.
- L'estudi de les necessitats d'informació dels professionals de la salut. Metodologia general dels estudis de necessitats d'informació, tipus de mètodes i estudis de casos.
- Necessitats i usos de la informació mèdics científica, assistencial i sanitària.
- Metodologia general dels estudis de necessitats d'informació. Mètodes quantitatius. Mètodes qualitatius.
- Disseny i ús de qüestionaris en l'estudi de les necessitats d'informació.
- La tècnica de l'incident crític.
- Mètodes qualitatius: les entrevistes, els estudis d'observació, l'examen d'informes
i documents.
- Casos pràctics Estadística bàsica
- Nocions d'estadística bàsica: estadística descriptiva. Tipus d'organització, tabulació i presentació de dades. Mostreig, tipus de mostreig. Inferència estadística. Contrast d'hipòtesi. Estadística no paramètrica.
- Full de càlcul
- Conceptes bàsics. Elaboració de taules. Importació de dades. Treballar amb taules. Funcions bàsiques: matemàtiques, de dates, de text, numèriques. Generació de gràfiques: tipus. Elaborar informes.
- Gestor Base de dades
- Bases de dades: conceptes bàsics teòrics i pràctics. Nocions bàsiques de disseny i errors més comun és. Taules: creació i importació de dades. Consultes: funcions
bàsiques. Formularis. Informes. Gràfiques. Nocions bàsiques de llenguatge de consulta estructurat (SQL).
- Elaboració de diagrames
- De procediments: diagrames de flux, fluxogrames d'execució o matricials.
- D'anàlisi i disseny de sistemes d'informació: Diagrames EER. De classes.
- De representació de la informació: Arquetips, mapes mentals, etc...
Gestió de pacients +
- Identificació de pacients:
- Sistemes d'Informació Poblacional: la targeta sanitària
- Gestió Fitxer Índex de Pacients.
- Gestió de pacients:
- Procediment administratiu en la gestió de pacients: eines, procediments principals, normalització
- La Unitat de Documentació Clínica i Admissió i la seua relació amb els diferents nivells assistencials.
- Establiment de circuits interns de comunicació i control de processos.
- Gestionar el flux de pacients pels diferents serveis de l'assistència especialitzada
- Gestió i organització de la demanda d'hospitalització
- Gestió de la demanda assistencial d'hospitalització. Informació i optimització de recursos.
- Gestió de llits, utilització hospitalària.
- Procediments d'ingrés i alta hospitalària
- Elaboració indicadors de l'àrea, disseny de fluxos
- Gestió de la demanda quirúrgica i de l'activitat quirúrgica
- Gestió i manteniment de llista d'espera quirúrgica segons la normativa vigent
- Gestió dels estudis preoperatoris
- Seguiment de l'activitat realitzada en quiròfan, de l'ingrés i alta hospitalària i de la Unitat de CMA
- Intervencionisme: concepte, gestió i activitat
- Coordinació del seguiment i de l'atenció del pacient després de l'alta.
- Elaboració indicadors de l'àrea, disseny de fluxos
- Gestió de l'assistència sanitària en règim ambulatori
- Tasques de coordinació dels processos assistencials, sent el referent dels pacients en matèria d'informació i comunicació
- Coordinació amb altres nivells assistencials i organització del flux de pacients i de la seua informació i documentació clínica entre serveis, nivells assistencials, entre àrees sanitàries, entre centres o hospitals de la pròpia Comunitat Autònoma o altres de l'àmbit nacional (SIFCO).
- Gestió i manteniment de llista d'espera
- Gestió d'agenda i citació
- Registre d'activitat.
- Elaboració indicadors de l'àrea, disseny de fluxos
- Gestió de la demanda d'atenció en la Unitat d'Urgències
- Procediment d'atenció ingresse i alta.
- Gestió de parts judicials i de violència de gènere.
- Gestió transporte sanitari.
- Elaboració indicadors de l'àrea, dissenys de flux
- Col·laboració amb l'àrea de gestió econòmica de l'hospital
- Comprovació del finançament dels usuaris inclosos en el Fitxer Mestre de Pacients
- Facilita informació per a la identificació dels episodis assistencials facturables
- Concerts
- Participació en l'elaboració de dades clínic-assistencials per al desenvolupament de la Comptabilitat Analítica.
llenguatges documentals +
- Terminologia mèdica
- Origen de la terminologia mèdica.
- Problemes principals de la terminologia mèdica: sigles, abreviatures, epònims.
- Estructura i construcció dels termes mèdics: arrels, prefixos i sufixos.
- Anàlisi de termes mèdics (practica)
- Llenguatge documental
- Concepte de llenguatge documental.
- Necessitat del llenguatge documental i les seues diferències amb el llenguatge natural.
- Nomenclatures i classificacions d'ús en informació clínica.
- Evolució de la CIE: CIE-9, CIE-9-MC, CIE-O i CIE 10.
- SNOMED
- UMLS
- Classificacions en atenció primària: CIAP-2
- La DSM V
- Classificacions d'infermeria: NANDA, NIC, NOC
- La CIE-10-ÉS Electrònica
- Indexació.
- Diagnòstics generalitats, selecció de diagnòstic principal i secundaris
- Procediments, generalitats
- Procediments, estructura, normes d'ús, funcionament, (totes les seccions (mèdic quirúrgica,obstetrícia, administració, etc..)
- Normativa per a la codificació amb CIE10ES .
- Organització del manual de procediments.
- Casos pràctics
(Aquest mòdul té un caràcter fonamentalment pràctic)
CIE-10-ÉS (diagnòstics)
Capítol 1: Unes certes malalties infeccioses i parasitàries.
Capítol 2: Neoplàsies.
Capítol 3: Malalties de la sang i òrgans hematopoètics i uns certs trastorns que afecten
el mecanisme de la immunitat.
Capítol 4: Malalties endocrines, nutricionals i metabòliques.
Capítol 5: Trastorns mentals del comportament i del desenvolupament neurològic.
Capítol 6: Malalties del sistema nerviós.
Capítol 7: Malalties de l'ull i els seus annexos.
Capítol 8: Malalties de l'oïda i de la apófisis mastoide.
Capítol 9: Malalties de l'aparell circulatori.
Capítol 10: Malalties de l'aparell respiratori.
Capítol 11: Malalties del sistema digestiu.
Capítol 12: Malalties de la pell i del teixit subcutani.
Capítol 13: Malalties de l'aparell múscul esquelètic i del teixit connectiu.
Capítol 14: Malalties de l'aparell genitourinari.
Capítol 15: Embaràs, part i puerperi.
Capítol 16: Unes certes condicions originades en el període perinatal.
Capítol 17: Malformacions congènites, deformitats i anomalies cromosòmiques.
Capítol 18: Símptomes, signes i troballes anormals de pruebascomplementarias no classificats en un altre lloc.
Capítol 19: Lesions, enverinaments i algunes altra conseqüències de causes externes.
Capítol 20: Causes externes de morbiditat.
Capítol 21: Factors que influeixen en l'estat de salut i el contacte amb els serveis sanitaris.
Capítol 22: Codis per a propòsits especials .
Fonts, mètodes i tècniques del treball científic +
- Fonts d'informació per al treball científic: Fonts primàries, la revista i l'article científic
- La revista científica: estructura i contingut, revisió per parells, drets d'autor
- Fonts secundàries, bases de dades bibliogràfiques
- La cerca bibliogràfica
- Pubmed i MeSH
- Web of Science, WoS
- La redacció de l'article científic
- Funció i ètica de la publicació científica
- Avaluació, criteris de qualitat de les publicacions científiques
- Tipus i estructura d'un article cientíco. L'article original i l'article de revisió
Gestió de Documentació Clínica +
- Evolució històrica de la història clínica
- Concepte actual d'història clínica
- Paper de la història clínica com a vehicle de comunicació.
- Característiques comunes de la HC (física i electrònica): autoria, confidencialitat, accessibilitat,
disponibilitat, auditoria, resguards de seguretat.
- Característiques diferenciadores de la HC segons el seu tipus (física o electrònica): procediments
associats (obertura, identificació, préstec, distribució, devolució, recollida, morositats,
desubicaciones, expurgos, fusionats, derivacions a custòdia, interconnexió amb sistemes
externs -propis o aliens-)
- Migració de HC físiques a HC electròniques
- Models bàsics d'història clínica: HC tradicional e HCOP
- Estructura, contingut, funcions i usos de la història clínica segons activitat assistencial.
- Anàlisi de la història clínica com a font d'informació
- Anàlisi de documents específics:, consentiment informat, altres informes,
- Organització vs ordenació de la Història clínica
- Seguretat: Accés, Custòdia i Perdurabilitat de la Història Clínica.
- Legislació relativa a la història clínica
- Problemes de l'actual disseny de la història clínica. Possibles solucions.
- Mètodes d'avaluació de la qualitat de la història clínica
- Estratègies de conversió des de la història clínica paper a la història clínica electrònica.
- La Història Clínica electrònica vs física
- Principis d'usabilitat i problemes derivats d'aquesta.
- Drets ARC
Sistema d'informació assistencial, sanitària i indicadors +
- CMBD.
- Concepte, models.
- Evolució històrica.
- Gestió del CMBD.
- Tipus de CMBD.
- Explotació i interpretació de resultats.
- Sistemes de classificació de pacients: GRD.
- Concepte, models.
- Evolució històrica.
- Producció de GRD.
- Explotació i interpretació de resultats
- Altres sistemes de classificació de pacients.
- Indicadors d'activitat assistencial i sanitària.
- Mètodes per a la producció i presentació d'indicadors: indicadors d'activitat assistencial.
- Criteris per a la selecció i construcció d'indicadors.
- Propietats dels indicadors.
- Biaixos, estandardització.
- Presentació d'indicadors.
- Principis per a analitzar i interpretar indicadors.
- Sistemes de Business Intelligence (avaluació i explotació de resultats, elaboració de quadres de comandament)
- Àrea d'Hospitalització
- Àrea d'Urgències.
- Àrea de Consultes Externes.
- Àrea de Paritori.
- Àrea Quirúrgica i Intervencionisme.
- Àrea d'Atenció Primària.
- Altres productes:
- Sistema d'Informació Econòmica
- Sistemes de compensació intercentres.
- Necessitats d'informació dels principals usuaris.
- Serveis Centrals de l'Administració Sanitària.
- Vigilància en Salut Pública. Concepte, recol·lecció de dades, anàlisis i interpretació de les dades, producció d'informació i la seua difusió.
-Tipus de sistemes d'informació per a la vigilància en salut pública. Sistemes bàsics , sistemes sentinella, sistemes d'informació microbiològica.
-Vigilància en salut pública. Desenvolupament històric i legislatiu, Funcions, activitats, nivells organitzatius, contingut
-Sistema bàsic de VSP: Sistema de notificació obligatòria de malalties (EDO), Sistema de notificació de situacions epidèmiques i brots, Sistema d'informació microbiològica.
-Vigilància sentinella, vigilància de la mortalitat, registres de malalties, vigilància de la salut laboral.
-Descripció d'alguns sistemes d'informació vigents en Salut Pública.
- Concepte de registre de Càncer - Registres hospitalaris
- Registre poblacional
- Principis de disseny d'un registre de càncer
- Explotació, interpretació de resultats i usos dels registres de càncer
TREBALL FI DE MÀSTER +
A triar per l'alumne d'acord amb el tutor
PRACTICUM +
20% admissió: gestió de pacients, 30% sistemes d'informació assistencial i sanitària, 20% documentació clínica i la seua gestió i 30% maneig CIE-10-ÉS i/o altres classificacions