Sistema de Protecció i reforma de menors. Agents i actors implicats +
1.1.- Principales agentes implicados en la protección de menores, sus funciones y la coordinación entre ellos.
o Introducción
o Palabras clave
o Desarrollo
o Conceptos jurídicos utilizados en protección de menores
o Normativa
o Ámbitos de aplicación
o Competencias
o Instituciones de protección de menores
o Áreas de intervención del sistema de protección de menores en la C.
Valenciana
o Servicios especializados del sistema de protección de menores de la C. Valenciana.
1.2.- La Familia y su función socializadora.
o Marco conceptual: la familia como entidad socializadora de los hijos
o El rol mediador de la familia en el desarrollo de los hijos
o Estilos de crianza
o Algunos de los resultados de la investigación sobre crianza o Control y autodominio como formas de ejercer la autoridad o Las normas, concepto y forma de inculcarlas
1.3.- Niños/as con problemas de conducta
1.4.- El rol del educador social en estos establecimientos
o El educador como tutor/a de resiliencia y figura de apego
o Principios filosóficos y pedagógicos
o Competencias de el/la educador/a
1.5.- El funcionamiento diario de los centros de menores
o Fases de la intervención educativa (acogida, intervención, reinserción)
o Niveles de la intervención (individual, grupal y familiar)
o Método pedagógico
o Programas educativos y actividades
o Diferentes figuras educativas
1.6.- Evolución de la justicia juvenil a lo largo del tiempo en España
o Marco Histórico y Legislativo
o Evolución de la justicia juvenil a lo largo del tiempo en España
1.7.- La ley del menor. Introducción a las LORP 5/200 y su espíritu. Descripción de las medidas judiciales, privativas y no privativas de libertad y su aplicación:
o Medidas judiciales en medio abierto
- El marco legal en la intervención en medio abierto
- La organización de los programas de medio abierto en la comunidad andaluza
- El marco teórico de la intervención en medio abierto
- El marco metodológico de las medidas judiciales en medio abierto
- Desarrollo de las medidas de medio abierto - Legislació i normativa
o Mesures judicials privatives de llibertat
- Contextualització històrica
- Principis legals i el seu proyeccióneducativa
- Mesures d'internament; marc jurídic i soci educatiu
- Projecte educatiu i reglament de régimeninterno
- Avaluació en centres d'internament
Situacions familiars. Tipologia i conseqüències en els menors +
2.1.- Les separacions traumàtiques.
2.2.- Adopcions. Característiques, procés i peculiaritats.
o La família adoptiva i els menors adoptats.
o Característiques i processos
o Factors de risc
2.3.- Violència filie parental
o Descripció de la VFP. Conceptualització del problema, prevalença i perfils
o Etiologia i models explicatius de la VFP
o Avaluació de la VFP. Anàlisi funcional de les conductes de maltractament
o Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball individual amb hij@s i amb pares/mares.
o Tractament de la VFP. Programa d'intervenció.
Treball en grup amb hij@s;
Escola de Pares i sessions conjuntes pares/hij@s
o Correlació de la VFP amb altres problemes específics (drogues, TIC¿s i Bulling)
Joves i adolescents violents +
3.1.- Violència juvenil a les aules: Assetjament escolar i ciber violència escolar
o Caracteristicas
o Tipus d'assetjament
o Factors de risc
o El ciber assetjament
3.2.- Violència juvenil en la parella: la violència de gènere entre els joves
o Introducció per a professionals de l'educació: xifres i veus
o Aproximació a les relacions de gènere desiguals en l'adolescència o la socialització diferenciada des de lainfancia.
o Terminologia: violència contra les dones, violència masclista, violència de gènere
o Causes
o Tipus
o El cicle de la violència de gènere 3.3.- Violència juvenil en altres contextos:
o Delictes violents o Actes vandàlics o Bandes
Intervencions específiques amb niñ@s, adolescents i joves +
4.1.- Salut mental i addiccions. Descripció i abordatge.
o Situació de partida
o Fonament de prevenció
o Tipus de programes preventius
o Ultimes consideracions a tindre en compte en un programa preventiu eficaç
o Recursos documentals complementaris 4.2.- Problemes de conducta. Descripció i abordatge.
o L'entrevista motivacional
o Programes de competència Psico social
o Programa informatiu- motivacional
o Programa de conductes violentes
4.3.- Menors immigrants no acompanyats. Descripció i abordatge.
o Sobre l'ús del concepte de menor immigrant no acompanyat
o Persones refugiades
o Intervenció soci educativa en els centres d'acolliment
o Adolescències i joves migrants