Teatro playbak y Teatro del Oprimido +
1. Natura, origen i elements constituents del teatre playback.
2. Procés per a les representacions de teatre playback.
3. Procediments per a la dinamització de les dramatitzacions.
4. Àmbits d'ús del teatre playback : educació, intervenció social, dramateràpia i organitzacions.
5. El teatre playback en l'educació formal: suport per a les matèries del currículum, tractament de l'assetjament escolar, desenvolupament del llenguatge, tutories, apoderament personal i grupal, etc.
6. La pedagogia crítica de Paulo Freire
7. El Teatre de l'Oprimit en la intervenció social.
8.- Sistema d'exercicis i jocs del Teatre de l'Oprimit
9.- Modalitats del Teatre de l'Oprimit
9.1. Teatre periodístic
9.2. Teatre invisible
9.3. Teatre fòrum
9.4. Teatre de la imatge
9.5. Teatre legislatiu
10.- Estètica de l' Oprimit.
11. Implicacions pedagògiques, socials, culturals, polítiques i terapèutiques del Teatre de l'Oprimit.
Fonaments psicopedagògics del Taller de Teatre +
1.- Introducció als llenguatges escènics.
2.- Teoria i pràctica de la creativitat.
3.- Metodologia de la recerca i de la creació.
4.- Psicopedagogia de la Dramatització.
5.- Improvisació pedagògica i teatral.
6.- Teoria i pràctica del taller de teatre.
Tècnica de la representació teatral i creativitat de l' actor +
1. L'expressió corporal en els àmbits socioeducatius
1.1 El pedagog com a actor/autor: donar una classe requereix el nivell de joc d'una bona actuació.
1.2 Components per formar un actor creatiu: La dinàmica del moviment i la seva anàlisi: articular, segmentar. El ritme: base de la creació teatral. Accions físiques: llançar, empènyer, tirar. Vocabulari bàsic: pes, equilibri i càrrega. Especular amb l' espai i el temps.
1.3 Disciplines artístiques per relacionar-les amb el moviment humà. Pintura: regles de composició. Literatura: símils entre els trops i el cos. Música.
1.4 La creació i els territoris dramàtics: claus per acabar amb l' expressió corporal. El silenci. Les màscares. El joc no psicològic de l' actor. Estils teatrals: el cos tràgic, l' escriptura corporal còmica.
1.5 Com s' estructura una classe. El joc com a compromís. Escalfar, entrenar-se, crear nous exercicis.
1.6 Grans creadors contemporanis i les seves referències al treball corporal: Arianne Mouchkine i les seves experiències de teatre de creació amb el Théatre du Soleil, Jean Louis Barrault i l' experiència vital, Robert Lepage i les imatges, Robert Wilson, la immobilitat i la pintura, Dario Fo i la gestualitat del bufó.
2. L'expressió oral en els àmbits socioeducatius
2.1. La veu humana. Característiques.
2.2. Respiració. Ressonància. Articulació.
2.3. El cos humà com a instrument productor de sons.
2.4. La veu professional. L' entrenament vocal.
2.5. La veu com a acte d'expressió i comunicació.
2.6.L' ús de la paraula en la interpretació oral.
3. La interpretació actoral en els àmbits socioeducatius
3.1. El treball de l'actor sobre si mateix: l'atenció i la concentració; la imaginació; la memòria sensorial i afectiva; la improvisació; expressió i comunicació.
3.2. El treball de l'actor en la situació imaginada: acció-reacció, el conflicte dramàtic; circumstàncies donades, antecedents i relacions. 3.3. El treball de l'actor sobre el personatge: anàlisi dramatúrgia de l'obra des de la perspectiva actoral; anàlisi del paper. El text. El subtext. La intencionalitat. L' encarnació del personatge. Vivència i expressió. Les relacions del personatge. Mètodes actius d' apropament al personatge i a l' obra.
3.6. La composició del personatge. Caracterització i tipologia. Gestualitat, moviment.
3.7. El treball de l'actor en la posada en escena. Relacions i significat del treball de l' actor dins la totalitat de l' espectacle.
3.8. L'expressivitat oral en l'actor. La paraula. L' expressivitat corporal en l' actor. Presència escènica i moviment.
4. La interpretació amb objectes titelles i màscares
4.1. Taller de teatre de gegants i màscares gegants en cartró reciclat.
4.2.Taller de titelles objecte
Dramatúrgia, posada en escena i escriptura de textos teatrals +
1.- Introducció a la dramatúrgia.
2.- Escriptura dramàtica: creació de textos.
3. -El procés de posada en escena: direcció.
4.- Valoració crítica de textos teatrals
5.- Teatre i feminisme
Teoria i pràctica de la creativitat +
1.- Enfocaments teòrics de la creativitat
1.1.- Creativitat com a pensament divergent
1.2.- Creativitat com a fenomen complex
2.- Dimensions de la creativitat.
2.1.- El procés creatiu
2.2.- El producte creatiu
2.3.- La persona creativa
2.4.- L' ambient creatiu
3.- Coneixement, treball i creativitat
4.- Habilitats de pensament creatiu: Identificació i redefinició de problemes
5.- La personalitat creativa i la intel·ligència emocional
6.- Motivació i entorns afavoridors de la creativitat. Activadors creatives.
7.- Tècniques de pensament creatiu
Formació de l' espectador i estratègies de mediació teatral +
Mòdul1. Formació de l' espectador: guies didàctiques. 1.1. Les funcions de l'artista-pedagog: creació, comunicació, animació i mediació.
1.2. Els dossiers didàctics: guies per al professorat i quaderns de treball per a l'alumnat.
1.3. Components de l'estructura dels dossiers didàctics: biografia de l'autor i estudi de la seva producció dramàtica; caracterització del context sociocultural i teatral; aproximació i estudi monogràfic de l'obra que es posa en escena; activitats didàctiques (suggeriments de propostes de treball per realitzar a l'aula centrades en diferents àrees d'aprenentatge); el punt de vista del director.
1.4. Activitats per realitzar després de l'espectacle: anàlisi de l'espectacle, propostes de recreació, crítica, activitats interdisciplinàries.
Mòdul 2. Disseny de plans de formació de l' espectador.
2.1. Educació artística com a motor de canvi.
2.2. Educadors i arts visuals.
Mòdul 3. Assistència i comentari de cinc espectacles teatrals.
3.1. Guies per al comentari i la valoració crítica.
Teatre de reminiscència i teatre amb subjectes amb necessitats específiques de suport educatiu +
1. Necessitats específiques de suport educatiu i Teatre Aplicat
1.1.- Teatre aplicat i dificultats d'aprenentatge
1.2.- Teatre aplicat i problemes de conducta
1.3.- Teatre aplicat i discapacitat sensorial
1.4.- Teatre aplicat i discapacitat intel·lectual
1.5.- Teatre aplicat i discapacitat motòrica
2.- Teatre aplicat i alumnes amb Altes Capacitats: L'educació del talent
3.- Teatre aplicat i infants hospitalitzats
4.- Teatre aplicat a minories ètniques i de deprivació sociocultural
5.- Teatre del record
5.1.- Teatre per al record i remiscència.
5.2. Orientacions sobre el procés de recollida d'històries orals per a la creació de textos teatral i per al desenvolupament de produccions dramàtica a partir d'elles.
5. 3. La Caixa dels Records.
5. 4. Teatre sènior.
6. Estratègies dramàtiques per a la rehabilitació amb persones majors
6. 1. Tècniques dramàtiques en la psicoestimulació d'avis.
6. 2. Línies d'intervenció per enfocar la dramateràpia en els programes d'intervenció a les residències de gent gran: la pèrdua, la solitud, la resignació i la il·lusió.
6.3 Disseny de programes d' intervenció. Àrees: emocions, sentiments, desitjos, sentits i comunicació.
6. 4. El teatre adaptat a les teràpies ocupacionals.
6.5. Activitats d'estimulació: motora, memòria, ruptura de l'aïllament i relacions socials.
7. Neurodrama. Dramateràpia en la demència. Relacions entre teatre i neurociència.