Unidad: 1 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Concepte i fins de la mobilitat: Amb la finalitat de comprendre el seu significat, implicacions en la vida quotidiana i els fins que persegueix en el desenvolupament de les ciutats i la societat, s'analitzarà de manera integral el concepte de mobilitat diferenciant-la del simple desplaçament. A més, s'exploraran els diferents fins d'aquesta com la connectivitat, l'accessibilitat i la reducció d'impactes ambientals i socials, donant rellevància al seu paper en la planificació urbana, l'accés a oportunitats i la sostenibilitat.
2. Elements de la mobilitat: S'identificaran i descriuran els principals components del sistema de mobilitat i la seua influència en l'eficiència i sostenibilitat dels desplaçaments de les persones i les mercaderies. Per a això, s'abordaran els diferents elements que conformen la mobilitat (vehicle, conductor, infraestructura i passatger, entre altres) analitzant la interrelació entre ells i el seu paper en la configuració d'un sistema de mobilitat eficient, accessible i respectuós amb el medi ambient.
3. Actors que intervenen en la mobilitat: S'identificaran els diferents actors implicats en la mobilitat i els seus rols en la planificació, operació i regulació del transport. A aquest efecte, s'analitzarà el paper de les administracions públiques, les empreses de transport, els usuaris, els organismes de seguretat i les organitzacions socials i mediambientals. Així mateix, s'examinaran les dinàmiques de cooperació i conflicte entre aquests actors, així com la seua influència en la presa de decisions en matèria de mobilitat.
4. Objectius en la gestió de la mobilitat: Atès que la mobilitat és un fenomen complex quant a la diversitat d'actors implicats i els impactes que comporta, en aquest tema s'analitzaran els principals aspectes que intervenen en la gestió de la mobilitat com ara:
Seguretat Viària: l'objectiu del qual se centra en establir estratègies i medidas per a reduir la sinistralitat en els desplaçaments i millorar la seguretat dels usuaris vulnerables.
Reducció d'emissions: aconseguir la reducció d'emissions nocives per a les persones i reduir les emissions nocives per al planeta, comença per comprendre l'impacte del transport en el medi ambient i avaluar solucions per a mitigar la seua petjada ecològica.
Eficiència: el temps dedicat en els desplaçaments serà el principal indicador d'aquest apartat, en el qual s'analitzaran els factors que influeixen en la fiabilitat dels sistemes de transport i les propostes de millores en la planificació i gestió dels serveis.
Economia: avaluant la sostenibilitat econòmica del transport considerant costos eficiència i accessibilitat.
Confortabilitat: reflexionant sobre la importància de la qualitat del servei en l'experiència de l'usuari i el seu impacte en l'elecció del mode de transport.
Equitat: estudiant la mobilitat com un dret, analitzant com garantir l'accés al transport a tots els sectors de la població, independentment de la seua condició socioeconòmica o ubicació geogràfica.
Unidad: 2 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Solucions de mobilitat: presentant les diferències entre les mesures estructurals, tecnològiques i de gestió, analitzant exemples exitosos en diverses ciutats i el seu impacte en la millora de la mobilitat.
2. Transport Públic: destacant el seu paper com a eix vertebrador de la mobilitat sostenible. Per a això, s'analitzaran els diferents modes (autobús, metre, tramvia, tren de rodalia) i les estratègies per a millorar la seua eficiència, cobertura, accessibilitat i atractiu enfront del vehicle privat.
3. La Gestió de l'aparcament: destacant el seu paper com a eix vertebrador de la mobilitat sostenible. Per a això, s'analitzaran els diferents modes (autobús, metre, tramvia, tren de rodalia) i les estratègies per a millorar la seua eficiència, cobertura, accessibilitat i atractiu enfront del vehicle privat.
4. El Taxi i les VTC: examinant el paper del taxi i dels vehicles de transport amb conductor (VTC) dins de l'ecosistema de mobilitat urbana, destacant la seua regulació, competència amb el transport públic i el seu potencial d'integració en sistemes de mobilitat compartida.
5. La Mobilitat Ciclista i Vehicles de Mobilitat Personal: explorant les condicions necessàries per a fomentar la mobilitat amb bicicleta i l'ús de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), incloent-hi infraestructures específiques, regulació, mesures de seguretat i la seua complementarietat amb altres modes de transport.
6. La Mobilitat Elèctrica: s'abordarà el paper de l'electrificació en la mobilitat, abordant vehicles privats, transporte públic i micromobilitat elèctrica. A més, es tractaran aspectes com a infraestructura de recàrrega, incentius i l'impacte de la sostenibilitat.
7. Gestió de la Demanda: s'estudiaran les eines i estratègies utilitzades per a regular la demanda de mobilitat en diferents contextos. D'una banda, en situacions normals, s'analitzarà la tarifació dinàmica, la priorització del tr ansporte públic i l'ús de dades en temps real per a ajustar l'oferta de transport a la demanda. D'altra banda, en situacions adverses com la congestió del trànsit i/o incidents que afecten la mobilitat, s'abordaran estratègies de resposta ràpida, plans de contingència i tecnologies de gestió del trànsit per a minimitzar impactes i garantir la continuïtat del servei.
8. El Control del Trànsit: S'abordaran les eines de gestió i regulació del trànsit, incloent semaforización intel·ligent, sistemes d'informació en temps real, cambres de control i mesures per a prioritzar modes sostenibles.
9. L'ordenació viària: Jerarquització i Calmar el Trànsit: S'analitzarà l'organització del viari urbà segons nivells de prioritat (artèries principals, vies col·lectores i locals) i les estratègies de calmat de trànsit, com a reducció de velocitat, plataformes úniques i restriccions al vehicle privat.
10. Planificació d'una Mobilitat Intel·ligent i els Usos del Sòl: La Planificació de la Mobilitat és una de les principals eines per a la gestió de la mobilitat ja que ajuda a evitar que apareguen la major part dels problemes. Les activitats que apareixen per la determinació dels usos del sòl, tenen unes necessitats de mobilitat que acabaran apareixent tard o d'hora. L'habilitat per a planificar de la mateixa manera les infraestructures adequades del transport facilitaran que es puga desenvolupar la mobilitat de manera adequada.
11. Estratègies: es presentarà un marc de referència per a la implementació de solucions de mobilitat (visió zero, gestió de la mobilitat basada en activitats, responsabilitat basada en les competències i mobilitat com a servei), considerant enfocaments integrats, coordinació interinstitucional i participació ciutadana.
12. Visió Zero: s'analitzarà estratègia de manera integral, destacant el seu origen, principis i aplicació en polítiques urbanes per a reduir a 0 el nombre de víctimes mortals en el trànsit.
13. Gestió Basada en Activitats: s'explorarà un enfocament de mobilitat centrat en les necessitats de desplaçament segons les activitats diàries de les persones, optimitzant la planificació del transport en funció de la demanda real.
14. Responsabilitat basada en les competències: s'estudiarà el repartiment de responsabilitats entre administracions, operadors i ciutadans en la gestió de la mobilitat, identificant competències clau i models de governança eficaces.
15. Mobilitat com a Servei (MaaS): es presentarà el concepte de Mobilitat com a Servei (MaaS) que integra diferents modes de transport en una única plataforma digital, permetent la planificació i pagament de viatges multimodals de manera eficient i sostenible. Ací es posa el focus en l'experiència d'usuari i la facilitat d'ús dels serveis de mobilitat.
Unidad: 3 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. El valor de les dades en l'actualitat: S'analitzarà la creixent importància de les dades en la gestió de la mobilitat i la presa de decisions. Per a això, s'estudiarà com la recopilació, anàlisi i interpretació d'aquests permet optimitzar infraestructures, millorar l'eficiència del transport i dissenyar polítiques basades en l'evidència. De la mateixa manera, s'abordarà l'impacte de les noves tecnologies en la disponibilitat i ús de les dades.
2. Fonts de dades: s'identificaran i classificaran les principals fonts de dades en mobilitat (sensors de trànsit, dades GPS, registres de transport públic, enquestes de mobilitat, xarxes socials i dades obertes) explorant l'accessibilitat d'aquestes dades, precisió i limitacions.
3. Tractament de les diverses fonts de dades: s'estudiaran metodologies per al processament, neteja i estructuració de les dades obtingudes de diferents fonts. A més, s'abordarà la importància de la qualitat de les dades, els desafiaments en la seua estandardització i les eines utilitzades per a millorar la seua fiabilitat.
4. Fusió de dades: s'analitzarà el procés d'integració de dades provinents de diferents fonts per a obtenir informació més completa i precisa sobre la mobilitat. Per a això, s'estudiaran tècniques de fusió de dades, les seues dificultats i limitacions, presentant metodologies per a identificar les millors pràctiques en aquest camp, realitzant exercicis bàsics per a interpretar els resultats obtinguts.
5. Casos d'Ús: es presentaran aplicacions reals de les dades en mobilitat incloent la planificació del transport públic, la gestió del trànsit en temps real, la predicció de la demanda de mobilitat i el disseny d'estratègies de mobilitat sostenible. Per a això, s'estudiaran exemples de projectes exitosos on les dades han sigut clau en la presa de decisions.
Unidad: 4 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Introducció als Models de Transport: es presentarà el concepte de modelització en transport, la seua utilitat en la planificació i gestió de la mobilitat i els principals tipus de models utilitzats. A aquest efecte, s'abordarà la relació entre els models i la presa de decisions, així com les seues limitacions i abastos en diferents contextos.
2. Models macroscòpics: s'analitzaran les seues aplicacions en la planificació estratègica i en l'avaluació d'infraestructures a gran escala. Així doncs, s'abordaran les quatre etapes de planificació del transport: generació de viatges, distribució, elecció modal i assignació de trànsit.
3. Models microscòpics: s'abordarà el seu funcionament, eines disponibles i casos d'ús en simulacions detallades de trànsit i optimització operativa. Per a això, s'exploraran els models microscòpics que permeten simular el comportament individual de vehicles, vianants i mercaderies en la xarxa de transport.
4. Models mesoscópicos: Es descriuran els models mesoscópicos, que combinen característiques dels models macroscòpics i microscòpics, oferint un equilibri entre precisió i eficiència computacional. S'analitzaran les seues aplicacions en la gestió del trànsit en temps real i en l'avaluació dinàmica de mesures de mobilitat.
Unidad: 5 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
. Introducció a l'estàndard DATEX II: aquest és l'estàndard europeu per a l'intercanvi d'informació sobre trànsit i mobilitat, dissenyat per a facilitar la interoperabilitat entre diferents actors. Des de la seua creació, ha evolucionat per a adaptar-se a les necessitats d'una mobilitat cada vegada més digitalitzada i connectada. Aquest estàndard s'emmarca en la normativa europea, assegurant consistència en la seua aplicació, i es basa en una estructura modular i una metodologia que prioritza la flexibilitat i l'eficiència. En aquest tema introductori, explorarem la seua història, marc normatiu, organització i enfocament metodològic.
a. 2. Protocol d'intercanvi (EXCHANGE): El protocol d'intercanvi DATEX II és el nucli que permet la transmissió eficient i estandarditzada d'informació sobre trànsit i mobilitat entre diferents sistemes i organitzacions. En aquest apartat, es descriuran els principis fonamentals, les tecnologies subjacents i els processos que fan possible la seua implementació, destacant el seu paper en la digitalització de la mobilitat.
b. 3. Model de dades. Conceptes bàsics: El model de dades de DATEX II és essencial per a estructurar i intercanviar informació de manera estandarditzada en l'àmbit del trànsit i la
mobilitat. En aquest tema, s'abordaran les parts comunes del model especificat en UML, i que inclouen les classes, atributs i relacions bàsiques de les diferents publicacions DATEX II. A més, s'exploraran els diferents tipus de sistemes de localització suportats per DATEX II, com són les localitzacions ALERT-C, coordenades geogràfiques, TPEG i altres mètodes de localització, que garanteixen la precisió geogràfica de les dades i la seua interoperabilitat en diversos contextos.
c. 4. Model de dades. Informació de trànsit i sensors: s'abordaran les diferents publicacions de dades dins de l'estàndard DATEX II, començant amb la publicació de situacions, que permet l'intercambi d'informació sobre esdeveniments o condicions específiques del trànsit. A continuació, s'exploraran les diferents publicacions existents sobre dades de trànsit, com són la informació sobre panells, que faciliten la transmissió d'informació dinàmica als conductors. També es tractarà la publicació de dades mesura i dades elaborades, que inclouen informació detallada sobre el trànsit i les condicions viàries, i, finalment, s'explicaran les publicacions d'estacionament, que proporcionen dades sobre la disponibilitat d'espais d'aparcament en temps real.
d. 5. Model de dades. Regularització del trànsit: es tractaran les zones controlades i les regulacions de trànsit, així com els diferents mecanismes per a gestionar el flux de vehicles en àrees específiques. També s'abordaran les fallades i l'estat dels dispositius d'infraestructura relacionats amb el trànsit, tant a nivell de programari com de maquinari. Aquest enfocament permetrà comprendre com es gestionen i supervisen les infraestructures de trànsit en temps real.
e. 6. Model de dades. Energia i infraestructura: En aquesta part del model s'abordaran els aspectes relacionats amb l'energia i les infraestructures dins del context de la gestió de trànsit. S'exploraran els sistemes d'energia que suporten la infraestructura de trànsit, així com les instal·lacions que faciliten el seu funcionament, com a estacions de càrrega per a vehicles elèctrics i altres serveis relacionats.
f. 7. Ontologies de la mobilitat: En aquest tema s'abordarà l'ús d'ontologies en el domini de mobilitat. Es presentaran aquells models ontològics més utilitzats, i específicament aquells basats en el model DATEX II. També es mostrarà com fer ús d'eines que faciliten la creació, edició, consulta i aplicació de regles en models semàntics.
Unidad: 6 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. La Dada. Conceptes Bàsics. Gestió de Dades: s'introduirà el concepte de dada i les seues propietats fonamentals. S'abordaran aspectes clau de la gestió de dades, incloent-hi la seua captura, emmagatzematge, processament i anàlisi; destacant la importància de la qualitat de la dada i el seu impacte en la mobilitat.
2. Dades en Mobilitat: S'exploraran els diferents tipus en l'àmbit de la mobilitat, des de dades d'infraestructures i serveis fins a aquells generats per usuaris i sensors; analitzant les seues fonts formats i valor per a la planificació i operació del transport.
3. Concepte d'Espai de Dades: es definirà què és un espai de dades, els seus principis fonamentals i la seua importància en la mobilitat. S'examinarà el paper dels espais de dades en la integració de múltiples fonts d'informació i el seu impacte en la interoperabilitat del sistema de transport.
4. Elements dels Espais de Dades: S'identificaran els components clau d'un espai de dades, incloent-hi plataformes tecnològiques, estàndards d'intercanvi, mecanismes de governança i models de negoci associats. Així com les millors pràctiques en el seu disseny i gestió.
5. Desplegament d'un Espai de Dades: Es presentaran metodologies i estratègies per a la implementació d'espais de dades en mobilitat, abordant aspectes tècnics, reguladors i organitzatius, així com els principals desafiaments en el seu desenvolupament i escalabilitat.
6. Els espais de dades en l'àmbit de la mobilitat: tipus de dades i aplicacions, actors i cadenes de valor, casos d'ús: S'examinaran les aplicacions pràctiques dels espais de dades en mobilitat, incloent-hi l'optimització del trànsit, la millora de la seguretat viària, la planificació del transport públic i el desenvolupament de solucions MaaS (Mobility as a Service). També s'analitzaran els actors involucrats, les cadenes de valor i els models de go bernanza.
7. Casos de Espacios de Datos de Movilidad: Se presentarán ejemplos concretos de espacios de datos en movilidad, analizando proyectos actuales en distintas regiones y sectores, estudiando los resultados obtenidos y las lecciones aprendidas para futuras implementaciones.
Unidad: 7 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
. Els sistemes ITS en el context de la mobilitat urbana:
2. El rol dels sistemes ITS és crucial en la gestió de la mobilitat urbana actual. Els nous models de socioeconòmics i les noves tecnologies habilitadores convergeixen en aquestes solucions per a fer més eficient i sostenible el desplaçament de persones i mercaderies en el complex ecosistema urbà.
. Control de trànsit urbà: Sistemes que permeten mitjançant semàfors, modificar de manera dinàmica la capacitat de les diferents vies. Així es podran optimitzar els temps semafòrics segons l'objectiu definit. També permeten adaptar de manera dinàmica els temps davant circumstàncies sobrevingudes.
a. Zones de baixes emissions: Eines que permeten controlar la informació d'una zona de baixes emissions, així com generar de forma el més automatitzada que es definisquen les sancions als usuaris que siguen creditores d'ells.
b. ITS en l'aparcament: Els Sistemes de Gestió d'aparcament en la via o fora d'ella permeten realitzar els gestors les operacions convencionals de manera més eficient, a més d'obrir noves possibilitats en la gestió.
3. Sensors i comunicacions per als ITS en la Smart City:Les infraestructures d'adquisició de dades i les comunicacions són una part essencial dels ITS. El coneixement dels sensors i els sistemes de comunicació desplegats ajuda a entendre moltes de les capacitats i limitacions dels ITS.
4. Les infraestructures d'adquisició de dades i les comunicacions són una part essencial dels ITS. El coneixement dels sensors i els sistemes de comunicació desplegats ajuda a entendre moltes de les capacitats i limitacions dels ITS.
5. Manteniment d'instal·lacions i sistemes ITS: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació de cada Sistema Intel·ligent de Transport
6. Visualització de dades i simulació per al monitoratge i control de les smart cities: Tecnologies avançades associades a la visualització de grans quantitats de dades i la simulació integrada de SmartCities (incloent el trànsit) per al monitoratge i control dels sistemes ITS i altres agents involucrats.
Unidad: 8 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Sistemes d'ajuda a l'explotació i sistemes d'informació: Sistemes que permeten conèixer en temps real la localització de les flotes i donar instruccions als conductors per al millor acompliment de la xarxa, així com utilitzar la informació per a enviar-li-la als usuaris.
2. ITS per a la gestió de flotes en el transport públic: Eines que permeten planificar l'operació d'una xarxa de Transport Públic optimitzant l'ús dels seus principals recursos: Vehicles i Conductors.
3. ITS en bescanviadors, estacions i parades: Elements que permeten la digitalització dels punts d'intercanvi modal i per tant la seua millor gestió.
4. ITS per a la gestió del cobrament en el transport públic: Eines per al cobrament del Transport Públic de manera electrònica.
5. Manteniment d'instal·lacions en el transport públic: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació del Sistema
Unidad: 9 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Sistemes d'ajuda a l'explotació i sistemes d'informació: Sistemes que permeten conèixer en temps real la localització de les flotes i donar instruccions als conductors per al millor acompliment de la xarxa, així com utilitzar la informació per a enviar-li-la als usuaris.
2. ITS per a la gestió de flotes en el transport públic: Eines que permeten planificar l'operació d'una xarxa de Transport Públic optimitzant l'ús dels seus principals recursos: Vehicles i Conductors.
3. ITS en bescanviadors, estacions i parades: Elements que permeten la digitalització dels punts d'intercanvi modal i per tant la seua millor gestió.
4. ITS per a la gestió del cobrament en el transport públic: Eines per al cobrament del Transport Públic de manera electrònica.
5. Manteniment d'instal·lacions en el transport públic: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació del Sistema
Unidad: 10 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Definició dels MaaS: S'exploren els orígens i l'evolució de la Mobilitat com a Servei (MaaS). S'analitzaran els seus inicis, com s'ha desenvolupat al llarg del temps i la seua implementació actual en diverses ciutats. A més, es discutirà el futur dels MaaS, considerant les tendències emergents i les tecnologies en desenvolupament que prometen transformar la mobilitat urbana.
2. Usuaris: Centrat en els usuaris dels MaaS, s'aborda la segmentació del mercat i com ajustar l'oferta de productes i serveis per a satisfer les necessitats específiques de diferents grups. S'exploraran les estratègies de màrqueting i preus, així com l'evolució del mercat de MaaS, destacant casos d'èxit i les millors pràctiques.
3. Ecosistemes i Actors: S'ofereix una visió integral de l'ecosistema de MaaS, identificant els rols i responsabilitats dels diferents actors involucrats. Es posarà especial èmfasi en com aquests actors treballen junts per a crear solucions de mobilitat sostenibles i eficients.
Unidad: 11 +
El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Desenvolupament de serveis: S'explora com desenvolupar serveis de mobilitat innovadors que milloren l'experiència de l'usuari i s'integren eficientment amb les infraestructures urbanes existents. S'abordaran aspectes tècnics com l'arquitectura dels sistemes, el maneig d'APIs i les integracions necessàries. També es tractaran estratègies per a la creació de mercat i les implicacions socials d'aquestes iniciatives, incloent-hi la planificació urbana i la gestió d'incentius i licitacions.
2. Models de negoci: S'aborden els diferents models de negoci que sustenten les iniciatives de MaaS. S'analitzaran diverses estructures de mercat i estratègies per a la generació d'ingressos. Els estudiants aprendran a dissenyar plans de negoci efectius i a gestionar inversions i costos operatius. S'exploraran també les col·laboracions estratègiques necessàries i les estratègies per a escalar els models de negoci en un ecosistema de transport divers que inclou transport públic, taxi, ride-hailing, micromobilitat, carsharing o lloguer de vehicles.
Unidad: 12 +
Desenvolupament d'un treball autònom i individual relacionat amb les temàtiques treballades al llarg del curs.