El context d'ensenyament-aprenentatge a l'aula d'ELE +
Tema 1 Paper del professor (competències, professor en acció)
- Consideracions generals.
- La figura del professor: passat i present.
- Competències clau del professorat de llengües segones i estrangeres,
- Tasques del professor (facilitador, entrenador, observador, avaluador),
- Criteris d'avaluació de classes.
- Anàlisi i avaluació de classes gravades en vídeo,
- El professor del segle XXl.
- lnvestigació en acció.
Tema 2. Atenció a la dimensió afectiva dels aprenents
- Repercussions que tenen les relacions intrapersonals (dimensió afectiva) i les interpersonals (relacions socials) en un ensenyament interactiu centrat en al comunicació.
- Canvi d'actitud del professor enfront del grup i el nou paper de l'alumne.
- Diferents tècniques per a cohesionar i enfortir el grup i per a fomentar la comunicació i la participació.
- Tècniques d'aprenentatge cooperatiu.
- Autoconcepte i motivació.
- Exemples concrets d'aplicació a l'aula.
Tema 3. La interacció a l'aula (habilitats lingüístiques, estratègies comunicatives)
a) Comprensió i expressió orals
- Consideracions generals. La interacció a l'aula
- El text escrit i el text oral.
- Processos cognitius en la comprensió i en la producció de missatges orals i escrits. - Les estratègies de comprensió i de producció.
- Parlar i escoltar en una segona llengua.
- Enfocaments didàctics.
- Recursos per a treballar de forma adequada la comprensió auditiva i l'expressió oral.
- El paper de la correcció.
- Anàlisi de materials.
- L'avaluació del producte i dels processos.
b) Comprensió i expressió escrites
- La importància i el lloc de la comprensió escrita en ELA.
- Enfocaments bottom-up sintètics versus enfocaments top-down analítics.
- Estratègies d'ensenyament-aprenentatge en la comprensió escrita: desenvolupament de les diferents estratègies de comprensió i la seua utilització en context d'aula.
- Elaboració i selecció de materials per al desenvolupament de la comprensió escrita a l'aula d'ELA.
- Avaluació de la comprensió escrita.
- El lloc de l'expressió escrita en ELA.
- Característiques discursives del llenguatge oral i el llenguatge escrit. lmplicacions didàctiques.
- Paradigmes, models teòrics i processos cognitius del procés d'ensenyament- aprenentatge de la composició.
- Enfocaments metodològics per a l'ensenyament-aprenentatge de la composició: el paradigma proposicional i el paradigma procesual.
- Elaboració i selecció de materials per al desenvolupament de la composició a l'aula d'ELA. La integració de les diferents habilitats.
- L'avaluació formativa i sumativa de productes i processos en la composició.
- Estratègies i tècniques per a la correcció de textos escrits a l'aula.
Tema 4. Avaluació i autoavaluació - Concepte d'avaluació.
- Àmbits d'avaluació.
- Avaluació i 'assessment'.
- Avaluació formativa i avaluació sumativa.
- L'avaluació des de diferents angles: avaluació formal, avaluació informal i autoavaluació.
- Criteris i objectius de l'avaluació.
- Anàlisi, crítiques i objeccions a diferents models i tipologies d'avaluació.
Desenvolupament de les competències comunicatives +
Tema 1. La competència lèxic-semàntica
1.Introducció.
2.Objectius.
3.Qüestions específiques sobre el contingut del vocabulari a l'aula d'ELE: quantitat (nombre d'unitats lèxiques i tipologies), abast (àmbits i àrees temàtiques) i control (grau de domini).
4.Principis psicològics que fonamenten diferents estratègies d'aprenentatge del vocabulari.
5.Tipologia d'activitats versus estratègies d'aprenentatge.
6.la planificació lèxica. Models. Criteris de selecció i gradació.
7.Proposta d'aplicació a l'aula.
Tema 2. La competència gramatical
1. Introducció i propòsit.
2. La perspectiva del professor d'ELE davant l'alumne d'ELA:
2.1. Professor, quan/com/per què/per a què he de-dec-puc usar...?
2.2.la actitud del parlant.
3. La perspectiva del gramàtic.
4. De nou, la perspectiva del professor d'ELE.
4.l. Generalitzacions i operativitat pràctica: teoria, ús i ensenyament.
4.2. Anàlisi d'un cas concret: Funcionament i ús d'indicatiu i subjuntiu en les estructures amb relatius. Descripció i didàctica.
4.3. Gramàtica i didàctica de les anomenades "perífrasis verbals". Un abordatge possible.
5. Tractament de l'error. Interlingua
6. Taller de treball conjunt / en comú
Tema 3. La competència pragmàtica
1.L'anàlisi del discurs oral i les seues repercussions en l'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
2.la interacció comunicativa: regles de cooperació, de cortesia i de pertinència comunicativa.
3.Les categories i funcions pragmàtiques.
4.Atenuació i cortesia en espanyol.
5.La seua presència en la conversa col·loquial.
Tema 4. La competència intercultural
1.Definicions de comunicació. Comunicació intercultural i intracultural.
2.Codis de comunicació verbal i no verbal.
3.Definicions de cultura. Diferències entre cultures.
4.Estratègies per a la comunicació intercultural.
5.Perspectiva històrica: l'evolució del rol de la cultura en l'ensenyament de la llengua estrangera.
Anàlisi de materials didàctics.
6.Cultura i estudis culturals en l'ensenyament de l'espanyol com LI.
7.Anàlisi i debat de diferents models per a la creació de materials basats en continguts culturals.
8.Discussió crítica de continguts culturals en la programació d'ELE.
9.Tasques per a l'ensenyament vivencial de la competència intercultural: entrevistes, enquestes, correus electrònics i cerques en la xarxa.
Tema 5. La competència literària a l'aula d'ELE
1.la literatura a l'aula d'ELE
2.Gèneres orals i escrits
3.la creativitat a través de la literatura
Materials i recursos d'EL2, ELE i EFP +
Tema 1. Disseny i anàlisi d'unitats didàctiques.
1.Models d'unitat didàctica.
2.Criteris per al disseny d'una unitat didàctica d'ELA:
3.Anàlisi de l'entorn i de les necessitats formatives.
4.Definició d'objectius.
5.Selecció i seqüenciació de continguts.
6.Elaboració d'activitats.
7.Avaluació dels aprenentatges.
Tema 2. Mitjans audiovisuals i noves tecnologies
1. Introducció: les limitacions didàctiques
-Els mitjans audiovisuals en la classe d'ELA
-El paper del professor
2.Laboratori d'idiomes
-Introducció
-Aplicacions tradicionals
-Avantatges del laboratori
-Aprofitament del laboratori
-Activitats
-Models de treball
3. Vídeo
-Introducció: avantatges i riscos de l'ús del vídeo
-Materials en vídeo: avantatges i desavantatges
-Aprofitament didàctic del vídeo en la classe d'ELA
-Aprofitament de la càmera de vídeo
4.Les TIC en la classe d'ELA
5. Ludificació
Tema 3. Español per a Fins Específics (fins professionals, col·lectiu immigrant)
1.Introducció - Objectius.
2.la competència comunicativa en les llengües d'especialitat.
3.la competència comunicativa intercultural (*CCI). La negociació intercultural.
4.Principis generals i particulars que fonamenten la metodologia de l'espanyol amb finalitats professionals.
5.El currículum d'espanyol per a fins professionals:
-Español dels Negocis.
-Español del Turisme.
- Español Jurídic.
6.la competència lèxica i discursiva.
7. El col·lectiu immigrant.
Pràctiques externes +
-Consideracions generals. Elecció de centre. Metodologia per a l'observació i l'anàlisi del context de l'aula
-Visita al centre. Organització del departament o seminari d'ELE. Professors, grups i horaris. -Reunió amb el tutor assignat per a les seues pràctiques formatives.
-Observació de classes d'ELA en diferents nivells (Al, A2, Bl, B2, Cl i C2) - Planificació de tasques per a l'ensenyament-aprenentatge d'ELE.
-Actuació a l'aula. Supervisió del professor del grup.
-Avaluació de l'acció docent desenvolupada.
-Elaboració de la Memòria de Pràctica.
Treball d'investigació +
- Consideracions generals. Temes d'investigació (teòrics i empírics). Seleccionar algun d'aquests temes:
a)Anàlisi i/o disseny de materials i recursos didàctics:
-Disseny d'una O.D.: títol (àrea temàtica), destinataris (edat, nivell), objectius, continguts (planificació), temporalització (sessions), activitats i recursos.
-Anàlisi de manuals d'ELE i de Vostés
-Aprofitament didàctic de vídeos, pel·lícules, etc. b)Desenvolupament de la competència lèxic-semàntica (general o de nivell) en una àrea temàtica determinada: planificació, selecció i activitats. Ídem per a un mòdul d'EFE (espanyol jurídic, espanyol comercial, espanyol del turisme, etc.)
-Nivells A1-A2-B1: àrea temàtica, planificació (fases) i activitats
-Nivells B2-C1: text integrat en una UD, model holístic
-*EFP (Espanyol Fins Professionals): text de llengua especialitzada i planificació lèxica
c)Disseny d'activitats per al desenvolupament i la pràctica de les quatre destreses lingüístiques o d'alguna d'elles (C.A.- E.O.- C.L.- E.E.) en el marc d'una didàctica comunicativa.
d)Disseny d'activitats per al desenvolupament de la competència pragmàtica o competència intercultural d'espanyol llengua estrangera, dins d'un marc teòric fonamentat des de la lingüística aplicada a l'ensenyament d'ELE.
e)Disseny d'activitats d'Espanyol/llengua estrangera amb finalitats Professionals per a un àmbit concret (publicitat, negocis, turisme, jurídic ...) i un objectiu particular (col·locacions, interculturalitat ...)
f)La literatura a l'aula d'ELE.
g)Anàlisi de les peculiaritats de la interlingua dels estudiants d'espanyol com a llengua estrangera. Disseny d'estratègies i instruments didàctics.
h)Disseny de recursos pedagògics per a l'ensenyament de segones llengües: enquestes per a l'anàlisi de necessitats i procediments d'avaluació.
-Estructura organitzativa del treball i criteris d'edició del document.
-Orientació i supervisió pel tutor.
-Avaluació del treball (punts forts i aspectes de millora)