Unidad: 1 +
Tema 1: Què és la literatura i què importa el que siga?
1.1 Activitat: Escriptura d'un assaig breu i personal sobre les funcions ètiques i estètiques de la literatura.
1.2 Lectura: El primer capítol del llibre Breu introducció a la teoria literària (1997), del teòric Jonathan Culler.
Tema 2: Els clàssics i els seus ensenyaments: versemblança, catarsi i decor poètic.
2.1 Activitat: Creació d'un diàleg a partir dels principis ciceronians del decor poètic.
2.2 Lectura: El relat Els ocells (1952), de Daphne du Maurier i l'obra de teatre Cavallers (2017), de Purificació Mascarell
Tema 3: Retòrica: la tècnica al servei de la bellesa. Els usos de la metàfora.
3.1 Activitat: Selecció de poemes del divan del Tamarit, de Lorca, Els heralds negres, de César Vallejo, i de les obres completes d'Alejandra Pizarnik i Vicent Andrés Estellés.
3.2 Lectura: Anàlisi retòrica, amb especial èmfasi en el llenguatge metafòric, dels poemes del dossier.
Tema 4:Desautomatització i estranyament en el formalisme: ruptura de la mímesis, rondalla-siuzhet, el ritme poètic.
4.1 Activitat: Creació, a partir d'un microrelat, de múltiples variants de siuzhet amb una sola rondalla.
4.2 Lectura: El llibre Exercicis d'estil (1946), de Raymond Queneau
Tema 5: Dins del text: principis de narratologia. De la focalització als jocs temporals
5.1 Activitat: Anàlisi narratològic.
5.2 Lectura: Els relats:
-La dona alta (1882), de Pedro Antoni d'Alarcón.
-La màscara de plata (1933), d'Hugh Walpole.
-Trenta monedes de carn (2020), de Marcelo Luján.
Tema 6: Fora del text: enfocaments sociològics. Marxisme, feminisme, postcolonialisme
6.1 Activitat: Triar lliurement un text literari i justificar una lectura sociològica sobre ell.
6.2 Lectura: La novel·la biogràfica Marx i la nina (2018), de Mariam Madjidi.
Tema 7: Intertexualitats o el regne de les connexions infinites.
7.1 Activitat: Versionar un conte de la tradició oral des d'una perspectiva contemporània.
7.2 Lectura: La cambra sagnant (1979), d'Angela Carter
Unidad: 2 +
Tema 1: Començar pel principi (el començament de la narració)
Lectura i anàlisi de diferents començaments de novel·les i relats (Milan Kundera, Franz Kafka, Paul Auster, Yasmina Reza, Gabriel García Márquez...) per a entendre els objectius dels seus autors i les claus de lectura que estan donant als lectors.
Tema 2: El relat dins del relat (les diferents capes del text)
Ricardo Piglia Teoria del relat: a partir de la lectura d'aquest text es veuran i llegiran diferents tipus de relats (Edgar Allan Poe, Ernest Hemingway, John Cheever,Raymon Carver, Eloy Fumall, Maria Fernanda Ampuero, Pere Calders, Cristina Morales) així com es realitzaran exercicis de creació sobre aquest tema.
Tema 3: Qui parla i qui mira (narradors i punts de vista)
Veurem diferents textos per a il·luminar els tipus de narradors i punts de vista (Virgínia Woolf, James Joyce, Esgota Kristoff, Javier Gutiérrez, Fernando Aramburu, Isaac Rosa, Jorge Carrión, Chuck Palahniuk...) i crearem textos on s'usen.
Tema 4: La creació del personatge
Veurem diferents textos (Emma Cline, Carlton Meltick III, Ricardo Bolaño, Janice Pariat, Kike Parra, Sergi Pàmies) per a entendre el personatge i la seua creació des del filosòfic, el psicològic i l'estilístic. Crearem personatges a partir de l'aprés.
Tema 5: Espai, ambientació i versemblança
Veurem diferents textos (María Bastarós, Agustín Fernández Mallo, Albert Sánchez Piñol, Alberto Olmos, Italo Calvino, Jesús Montcada, Rafa Lahuerta) per a observar i entendre com pot usar-se l'espai. Després crearem textos on s'use l'aprés.
Tema 6: La història que vull contar (creació i tipus d'arguments)
Veurem el denominat guió hollywoodiense, així com els tipus d'arguments clàssics i el camí de l'heroi per a entendre com funcionen els arguments. Treballarem sobre el text El coixí de plomes de Quiroga i després crearan el seu propi argument.
Tema 7: Com contaré la història (estructures narratives)
Veurem diferents relats i novel·les que mostren una gamma variada d'estructures: Agustín Fernández Mallo, Guillermo Arriaga, Mario Vargas Llosa, Olga Tokarczuk, Samantha Schewblin, Marina Perezagua, Jesús Zomeño, Quim Monzó). Parlarem dels diferents gèneres a partir del text Set gats de Edmundo Paz Soldán. Tema 8: L'estil
Correcció i art. Ariana Harwicz, la màquina de crear imatges, Llindar o la prosa en estat de gràcia. L'adjectivació en Borges. Llenguatge culte i llenguatge col·loquial en Julián Herbert.
Tema 9: el temps narratiu
El temps de la història versus el temps de la narració. Escriure en passat o en present.
Alice Munro o el mestratge d'alternar el passat i el present.
Proust. A la recerca del temps perdut. El passat com a temps etern.
El present en Temps de silenci.
El futur en Algú somiarà, de *Borges.
Tema 10: el diàleg
Els fonaments d'un bon diàleg. La intenció, la naturalitat,el subtexte
Lorrie Moore i si li afegim intel·ligència i ironia?
Salinger: no dir mai el que succeeix. El subtexte.
Javier Moreno. La modernitat en els diàlegs.
Unidad: 3 +
Tema 1: De la tradició clàssica als estudis de recepció: instruments, mètodes i conceptes fonamentals.
Tema 2: La tradició pròxim-oriental, grega i romana
2.1 Èpica: del "Gilgamesh" a la "Eneida"
2.2 Lírica: dels "Cilindres de Gudea" a la sàtira romana
2.3 Drama: dels cultes dionisíacos a la tragèdia de Sèneca
2.4 Novel·la: entre helenistas i tardoantiguos
Lectures: Homer, "Odissea", Canto XI (Descens als inferns); Plauto, Amfitrió.
Tema 3: La recepció del monoteisme i els seus productes culturals
Lectures: Bíblia, Llibres sapiencials, Job
Unidad: 4 +
Tema 1: La Crònica I
1.1 Escriure una crònica sense ficció d'un viatge amb autobús des de la València més rica fins a la València més pobra. Narració de l'eixida, el viatge i l'arribada. 1.200 paraules
1.2 Cròniques del dossier
Tema 2: La Crònica II
2.1 Compondre un perfil literari de Joseph Mitchell a partir de la informació recopilada amb especial atenció al detall. Escriure un decàleg sobre el llibre i seleccionar 10 paràgrafs brillants de l'obra.
2.2 El secret de Joe Gould, de Joseph Mitchell.
Tema 3: L'Assaig
3.1 Triar un moment de la Història i escriure un text curt que el reconstruïsca a la manera de Zweig.
3.2 Dos fragments de Moments estel·lars de la humanitat, de Stefan Zweig. / Un fragment dels Assajos, de Montaigne.
Tema 4: Narrativa de Viatge
4.1 Escriure una crònica de viatge. (Màxim 1.500 paraules)
4.2 Banús, de Ryszard Kapuscinski / Diaris de Kolimá, de Jacek Hugo-Bader.
Tema 5: Columnismo literari
5.1 Escriure 2 columnes d'opinió sobre un mateix tema i amb el mateix angle però amb dos estils diferents: un, el propi; l'altre, imitant l'estil de Leila Guerriero.
5.2 Teoria de la gravetat, de *Leila *Guerriero.
Tema 6: Crítica literària
6.1 Escriure una crítica literària, de 1.500 paraules, sobre el llibre Lacrónica, de Martín Caparrós.
6.2 Crítiques del dossier + Lacrónica, de Martín Caparrós
Tema 7: La Biografia
7.1 Triar a un personatge real i escriure cinc arrancades diferents (mig foli) per a una possible biografia.
7.2 Primer capítol de Juan Belmonte, matador de bous, de Manuel Chaves Nogales + 30 primeres pàgines de M. El fill del segle, d'Antonio *Scurati
Tema 8: L'Autobiografia
8.1 Escriure un capítol delimitat de la pròpia vida.
8.2 Les xicotetes virtuts, de Natalia Ginzburg / Duel, d'Eduardo Halfon.
Tema 9: El Diari
9.1 Escriure durant una setmana un diari literari que combine vivències amb reflexió.
9.2 Selecció de fragments del quadern gris, de Josep Pla, i dels Diaris d'Alejandra Pizarnik Tema 10: El Fragment
10.1 Escriure un breu diccionari, de màxim 2.000 paraules, amb 27 entrades de la A a la Z sobre un tema de lliure elecció.
10.2 Fragments del Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster; fragments d'Una lleu exageració, d'Adam Zagajewsky; fragments de Basar, d'Emilio Gavilanes
Unidad: 5 +
Tema 1: La novel·la negra
1.1 Naixement del gènere, elements constitutius i possibilitats actuals
1.2 Lectura i anàlisi de textos triats
1.3 "Assassinat en el Comité Central", de Manuel Vázquez Montalbán (1982)
Tema 2: La novel·la rosa
1.1 La variabilitat del desig: històries, registres i personatges
1.2 Lectura i anàlisi de textos triats
1.3 "Les edats de Lulú", d'Almudena *Grandes (1989)
Tema 3: La novel·la històrica
1.1 Mecanismes de configuració, imaginació i representació del passat
1.2 Lectura i anàlisi de textos triats
1.3 "Jusepe" (2021), d'Andrés de l'Arenal
Tema 4: 3. Biografia i autobiografia
1.1 L'eclosió de les literatures del jo en el segle XXI
1.2 Lectura i anàlisi de textos triats
1.3 "Una casa lluny de casa" (2021), de Clara Obligat; "Vida de Guastavino i Guastavino", d'Andrés Barba (2020)
Unidad: 6 +
1. Evolució del gènere fantàstic en totes les seues expressions fins al Segle XXI i l'aparició dels gèneres fluids i fronterers i la seua influència en el panorama literari actual.
2. Mitologia, èpica medieval, romanticisme i literatura fantàstica contemporània.
3. La literatura gòtica. Orígens del terror. De l'inquietant a l'horror còsmic. Filosofia de l'horror.
4. Literatura estranya. L'herència de Kafka.
5. De Borges al realisme màgic. El fantàstic quotidià.
6. Ficció especulativa: futurs probables. Del colapsisme capitalista a la utopia eco-socialista.
7. Metaficció. Mons paral·lels i altres realitats. Experimentació formal en el relat fantàstic. L'estructura com a discurs.
8. Més enllà de l'eurocentrisme: del gòtic andí a la ciència-ficció xinesa, passant pel afrofuturisme.
Unidad: 7 +
Tema 1: El concepte del teatre
1.1 Definició del fet teatral.
1.2 Text dramàtic, text espectacular i literatura dramàtica.
Tema 2: Definició de conceptes relacionats amb el text dramàtic.
1.1 Autor/a, dramaturg/a, adaptador/a, dramaturgista, director/a literari, director/a artístic, director/a d'escena, versió, adaptació.
Tema 3: Els components del drama: Acotacions i didascalia.
3.1 Tipologia i funcions,
3.2. Pràctica amb imatges disparadoras que potencien l'escriptura.
Tema 4: Els components del drama: El diàleg i el monòleg.
4.1. La funció del diàleg i el monòleg en diferents llenguatges dramàtics.
4.2. Pràctica d'escriptura a partir del treball amb els objectius i amb les situacions dramàtiques.
4.3. Proposta de breu composició dramàtica: La mentida i la paraula justa.
Tema 5: Els components del drama: La rondalla.
5.1. Situació, acció i succés.
5.2. Pràctica de l'escriptura a partir del conflicte dramàtic.
Tema 6: Els components del drama: Les estructures dramàtiques.
6.1. Actes, quadres, escenes.
6.2. Activitat d'anàlisi semiòtica.
Tema 7: Els components del drama: Els personatges.
7.1. Els personatges polièdrics.
7.2. El protagonista i l'antagonista.
7.3. Personatges símbol i personatges al·legòrics.
7.4. Pràctica: proposta d'un personatge al·legòric, un arquetip o un personatge símbol.
Tema 8: Els components del drama: L'espai i el temps.
8.1. L'espai i el temps en el teatre com a eixos fonamentals per a la representació.
8.2. Pràctica: proposta d'escenografia alternativa per a un text dramàtic naturalista.
Tema 9: Els components del drama: El llenguatge dramàtic.
9.1. La paraula com a acció.
9.2. El llenguatge com a ritme, so, poesia, cos.
9.3. Les figures retòriques com a imatges plàstiques i físiques en el llenguatge dramàtic.
9.4. Pràctica: escriptura d'un monòleg. Tema 10: El teatre postdramàtic.
10.1. Què és el teatre postdramàtic?
10.2. Pràctiques d'escriptura postdramàtica com a ruptura de la tradició aristotèlica.
10.3. Representació i presentació. Ficció, realitat, autoficció. Desjerarquització del text.
10.4. Pràctica: translació dramàtica d'un discurs no literari, quotidià, instrumental o no verbal.
Tema 11: Claus per a un esbós d'obra teatral a partir de l'anàlisi dels seus components essencials: El teatre postdramàtic.
Unidad: 8 +
MÒDUL DE GUIÓ AUDIOVISUAL
1. Contar històries en imatges: La narrativa audiovisual, Què és i en què es diferencia de les narratives literàries?
2. Els processos: arquitectura del treball d'un guionista.
3. La(s) estructura(s) al cinema i els seus elements.
4. L'univers.
5. La trama.
6. Els personatges i els seus problemes: Conflicte, necessitat i desig.
7. La construcció de les escenes.
8. El text i els diàlegs.
9. La indústria i els laboratoris. Com es mou un projecte?
10. El nostre projecte de llargmetratge.
MÒDUL DE NARRATIVES SONORES
1. Fonaments de la física del so
2. Del llenguatge radiofònic clàssic al llenguatge expandit de l'àudio.
3. Breu història de l'evolució del podcasting
4. Gèneres artístics i literaris a partir de l'àudio
5. Realització sonora: ritme, tempo, espai i perspectiva.
6. Els plans sonors.
7. La gravació d'àudio: tips per a començar
8. L'edició i el muntatge. L'ús d'efectes i plugins
9. L'ús de la veu
10. Publicació i distribució d'àudio digital
11. La vida en multitrack.
Unidad: 9 +
I Parte: Pilar Verdú del Campo
-Tema 1: El lenguaje. ¿Qué podemos hacer con el lenguaje? Función poética. Forma y fondo. Materialidad.
-Tema 2: Poesía. Intentos de definición. ¿Qué es poesía? Especificidad del lenguaje poético. Metapoesía.
-Tema 3: Análisis del poema: planos fónico-fonológico, morfosintáctico, lexicosemántico.
- Tema 4: Figuras retóricas más productivas.
- Tema 5: El ritmo en poesía.
5.1. De timbre (rima)
5.2. De cantidad (métrica).
5.2.1. Estrofas.
5.3. Ritmo de intensidad (acentos).
5.4. Ritmo de tono (pausas).
5.5. Otros ritmos.
-Tema 6: ¿Yoyeos¿: yo lírico, autor, voz propia¿
-Tema 7: La voz a ti debida: imitación/originalidad a lo largo de la Historia.
-Tema 8: Tópicos y reescrituras.
II Parte: Berta García Faet.
-Tema 9: ¿Quién soy? La problematización del yo lírico
9.1. Intertextualidad y la desestabilización gramatical.
9. 2. Un sujeto hecho de fragmentos.
9.3. Genealogías y familias
-Tema 10. Reescrituras experimentales
10.1. La tradición literaria y la educación sentimental
10.2. Vanguardia, neovanguardia y compromiso político
-Tema 11. Las ¿mini-epifanías¿ y las ¿anti-epifanías¿
-Tema 12. La invención de palabras y de lógicas alternativas
-Tema 13. El ¿neobarroco¿ y la ¿cursilería¿: el exceso y la carencia
-Tema 14. La poesía de respuestas y de preguntas
Unidad: 10 +
1. El circuit literari: definició i classificació d'empreses, formats i col·leccions
- Lectura: fragments de Les regles de l'art, de Pierre Bourdeiu
- Activitat: anàlisi crítica i comparada de tres catàlegs editorials actuals.
2. Recepció, selecció i edició de textos. Models clàssics i nous sistemes de publicació i recomanació.
- Lectura: fragments de Correu literari, de Wislawa Szymborska
- Activitat: redacció de propostes editorials per a models clàssics i nous sistemes.
3. Què és la divulgació literària? Procés creatiu.
- Lectura: La lectura entre el paper i els pantalles, de Gemma Lluch
- Activitat: disseny teòric d'un projecte de divulgació literària i guió esquemàtic sobre un llibre a elecció de l'alumne.
4. Divulgació de la pròpia obra literària.
- Lectura: El fèmur d'Eva, de Fani Gran.
- Activitat: creació d'una newsletter literària personal.
5. Comunicació eficaç, creativa i estratègica.
- Lectures: Els secrets de parlar en públic, de Mariona Casas, Josep M. Castellà, Montserrat Vilà Santasusana i La veu sí que importa, d'Isabel Villagar.
- Activitat: elaboració d'una presentació presencial de cinc minuts, que serà útil també per a traslladar-la a xarxes socials
6. La marca personal per a escriptors/as.
- Activitat: elaboració d'un pla de comunicació per a autors i autores, amb l'objectiu que que els futurs escriptors i escriptores adquirisquen totes les eines i estratègies per a donar a conéixer la seua marca personal en línia i fora de línia i que es conega la seua obra/proposada.
Unidad: 11 +
Tema 1: La Traducció literària
1.1 Característiques de la traducció literària
1.2 La traducció com a exercici de reescriptura: els transvasaments retòrics
1.3 Traduir amb perspectiva de gènere
1.4 Pràctica de traducció: anàlisis comparatives de traduccions literàries (combinació lingüística: Inglés-Italià>Español-Català; Español>Catalán). Propostes alternatives
1.5 Lectura de l'article: «Criatures de Omelas: Traduir amb perspectiva de gènere» (Fernández-Estañán, Maite)
Tema 2: La Traducció intersemiòtica
2.1 Característiques de la traducció intersemiòtica i intertextualitat
2.2 El ideologema aplicat a la traducció
2.3 Pràctica de traducció: anàlisis comparatives de traduccions
(Combinació lingüística: Inglés-Italià>Español-Català; Español>Catalán). Propostes alternatives
2.4 Lectura de l'article: «Traducció intersemiòtica i intertextualitat: Shrek, del còmic al film» (Richart-Marset, Mabel)
Tema 3: Literatura i traducció automàtica
3.1 Avanços recents en traducció automàtica aplicada a la literatura
3.2 Esculls de traducció: identificant les figures retòriques, l'humor i la ironia
3.3 Pràctica de traducció: anàlisis comparatives de traduccions literàries (combinació lingüística: Inglés-Italià>Español-Català; Español>Catalán). Propostes alternatives
3.4 Lectura de l'article: «Translating literary text between related languages using SMT. En Proceedings of the Fourth Workshop on Computational Linguistics for Literature» (Toral, Antonio i Way, Andy)
Unidad: 12 +
El Treball Final de Màster (TFM) podrà presentar-se sobre la base de diferents modalitats:
a) Creació literària
b) Traducció Literària
c) Estudis literaris