Marc normatiu: Mercat digital, IA i protecció de dades +
1. La societat de la transformació digital: compliment normatiu des del disseny i per defecte.
1.1 Reptes professionals.
1.1.1 Evolució científica i tecnològica.
1.1.2 Sistemes dinformació
1.1.3 La investigació.
1.1.4 La tecnologia.
1.2 Reptes jurídics.
1.2.1 Evolució del marc normatiu de la Unió Europea.
1.2.2 Transformació digital nacional i europea.
1.2.3 Ciberseguretat.
2. Marc de regulació dels subjectes a l'entorn digital.
2.1 Els Prestadors de SSI.
2.2 Intermediaris i plataformes.
2.2.1 Nova regulació dels Mercats i Serveis Digitals a la UE.
2.2.2 Dret de la competència i plataformes: límits a les conductes unilaterals.
2.3 EBT i Startup.
3. IA i implicacions legals:
3.1 Aspectes jurídics i ètics del LegalTech i la IA.
3.2 Marc legal general: Proposta Europea de Llei IA (2021).
3.3 La responsabilitat per lús de IA.
3.3.1 Iniciatives legislatives Reglament del 2020 i Proposta de Directiva de 28 de setembre del 2022.
3.3.2 Subjectes responsables i sistemes de responsabilitat.
3.3.3 Responsabilitat per producte defectuós.
3.4 Protecció de creacions.
3.4.1 Propietat intel·lectual.
3.4.2 Propietat industrial.
4. Protecció de dades. Un dret fonamental marc.
4.1 Protecció de dades, conceptes bàsics.
4.2 El Reglament general de protecció de dades: conceptes bàsics.
4.3 El Reglament general de protecció de dades: principis i drets.
4.4 Les obligacions de responsables i encarregats del tractament. Metodologies de compliment normatiu.
4.5 Noves regulacions a la UE: transformació Digital de la UE i drets.
Contractació i finançament al mercat digital +
1. La contractació al mercat digital.
1.1 Contractació tecnològica.
1.2 Opensource i llicències dús.
1.3 Internet de les coses.
1.4 Contractació de serveis a cloud.
1.5 Models de negoci basats en blockchain.
1.6 Els usuaris i llur protecció.
1.6.1 Publicitat.
1.6.2 Contractació a distància.
2. Finançament diniciatives empresarials.
2.1 El FinTech com a instrument de finançament.
2.2 Crowdfunding, crowdlending i préstecs participatius.
2.3 Finançament a través del capital de risc (venture capital & private equity).
2.4 El mercat cripte.
2.5 La protecció de lusuari i la protecció del client minorista.
2.6 Vies de col·laboració publicoprivada.
2.7 Implicacions tributàries.
3. Seminari sobre la Indústria Fintech a València.
Aspectes generals del LegalTech +
1. La indústria Legaltech: Agents participants, tecnologies, actualitat i tendències.
2. Legaltech i administració pública.
3. Interoperativilitat i neutralitat tecnològica.
4. IA basada en Regles i en dades per a aplicacions Legaltech.
5. Legal Analytics i PNL.
6. Classificació d'eines tecnològiques. Tècniques i eines facilitadores:
6.1Explotació d'eines Legaltech 1.0 per advocats.
6.2 Eines no-code i low-code i Sistemes experts.
6.3 Contract Lifecycle Management (Plataforma de Bounse).
6.4 Eines de gestió de compliment normatiu (iCloudCompliance).
7.Computational Law.
Hands-on +
1. Introducció a la programació. Especial atenció a blockchain i smart contracts.
1.1 Fonaments bàsics de programació informàtica
1.2 Fonaments bàsics de sistemes informàtics
1.3 Introducció a la Tecnologia DLT
1.4 Introducció al desenvolupament de Smart Contracts basats en el BlockChain
2. Coding for lawyers.
3. Bounsel flow.
4. Built a legal app with no-code tool.
5. Training with Docassemble and Josef.
6. Taller negoci conversacional i Whatsapp.
Legal Operations: anàlisi, gestió i desenvolupament d'un projecte d'operacions legals +
1. Operacions legals:
1.2 Abast, evolució dels LO, funcions, objectius, rols i responsabilitats.
1.3 Beneficis que reporta i com es mesura la funció del LO. Eines d'anàlisi del nivell de maduresa operacional (the CLOC 12 core/ACC LO).
1.4 Planificació estratègica: com iniciar un projecte de transformació digital de l'assessoria, guia per traçar una estratègia alineada amb l'empresa i claus per fer una anàlisi interna eficaç. (Lucía Carrau)Estructura i reporting intern de la funció legal.
1.5 Mesurament de la funció legal. Com mesurar l'eficiència, establir KPI, anàlisi de mètriques i aprenentatge del registre de dades clau.
1.6 Relacions amb proveïdors. Anàlisi solucions legaltech per verticals, anàlisi d'altres models alternatius de prestadors de serveis. Taller de presentació de propostes de proveïdors, redacció de models RFP.
2. Gestió d'un projecte legal (Legal project management)
2.1 Creació dels mapes de fluxos de treball
2.2 Automatització dels fluxos de treball, exemple d'eina
2.3 Metodologies de gestió de projecte
2.4 Gestió de canvi
2.5 Knowledge management: gestió de coneixement legal
3. Taller de metodologies àgils per desenvolupar un projecte legal (design thinking, scrum, kamban, lean).
Entorn normatiu del compliance corporatiu i penal +
1.Actuació de les persones jurídiques per mitjà dels seus òrgans i representants voluntaris. Especial referència al model societari.
1.1 L'estructura i les competències de l'òrgan d'administració a les societats de capital
1.2 L'administrador persona jurídica i altres subjectes responsables (extensió subjectiva dels deures i de la responsabilitat dels administradors).
1.3 La intervenció de la junta general a l'administració de les societats.
1.4 Deures dels administradors. Aspectes generals (remissió al mòdul 3).
1.5 La representació voluntària i representació orgànica.
1.6 L'empresa de grup: referència especial a l'administració.
1.7 La representació en altres tipus de persones jurídiques
2. Règim de responsabilitat penal de les persones jurídiques al Codi Penal
2.1 Responsabilitat penal de les Persones Jurídiques
2.2 Model del Codi Penal espanyol
2.3 Pressuposts i fets de connexió
2.4 Penalitat i conseqüències jurídiques
3. ISO 37301 i 37001. I altres estàndards.
4. Circulars internacionals
5. Jurisprudència nacional i internacional
Prevenció del delicte, anàlisi i avaluació de riscos i principals àmbits de risc penal +
1 Prevenció del delicte: Cultura preventiva.
1.1 Urgent vs important, prioritats
1.2 Prevenció - Detecció, davant de la clàssica reacció
1.3 Anàlisi: quan passa l'incident, el problema, el delicte o la crisi
1.4 Condicions i requisits per a l'eficàcia eximent o atenuant dels Programes de Compliment.
2 Anàlisi i avaluació de riscos. Metodologia Cós.
2.1 Components:
2.1.1 Ambient de control.
2.1.2 Establiment dobjectius.
2.1.3 Identificació desdeveniments.
2.1.4 Avaluació de Riscos.
2.1.5 Resposta als riscos.
2.1.6 Activitats de control.
2.1.7 Informació i comunicació.
2.1.8 Supervisió.
2.2 Objectius (estratègics, operatius, informació subministrada a tercers, compliment regulatori).
2.3 Beneficis.
3. Principals àmbits de risc penal de conformitat amb lordenament jurídic espanyol.
3.1 Blanqueig de capitals.
3.1.1 Normes internacionals sobre això.
3.1.2 Subjectes obligats vs. Conductes punibles.
3.1.3 Metodologia preventiva. Protocols i formes.
3.1.4 Integració dins del mapa de riscs de lentitat. Evolució als esquemes corporatius.
3.2 Corrupció.
3.2.1 Corrupció als negocis. Corrupció entre particulars. Corrupció a les transaccions comercials internacionals. Tipus agreujats.
3.2.2 Prevaricació dels funcionaris públics. Qüestions generals. Anàlisi del tipus. Aspecte subjectiu. Formes daparició del delicte.
3.2.3 Infidelitat en la custòdia de documents. Sostracció, destrucció, inutilització i ocultació de documents. Destrucció o inutilització de mitjans que impedeixen accés a documents restringits. Accés a documents secrets.
3.2.4 Violació de secrets. Revelació de secrets i informacions. Aprofitament del secret o de la informació privilegiada.
3.2.5 Suborn.
3.2.6 Trànsit dinfluències. Influència exercida per funcionari. Influència exercida per particular. Oferiment dinfluències. 3.2.7 Malversació. Aspectes comuns. Conductes típiques. Ànim de lucre. Formes daparició.
3.2.8 Fraus i exaccions il·legals. Fraus. Comeses per autoritat o funcionari. Responsabilitat del particular. Exaccions il·legals. Agreujament.
3.2.9 Negociacions i activitats prohibides als funcionaris públics i als abusos a l'exercici de la seva funció. Negociacions prohibides. Activitats prohibides. Ús de secrets o informació privilegiada. Abusos contra la llibertat sexual.
3.2.10 Disposició comuna als capítols anteriors.
3.3 Ambientals.
3.3.1 Delictes contra el medi ambient i environmental compliance.
3.3.2 Delictes contra l'ordenació del territori i criminal compliance a l'àmbit urbanístic
3.3.3 Delictes contra béns culturals: especial consideració als programes de compliment penal (criminal compliance programs) al sector del mercat de l'art.
Compliance i empresa. Fases dimplantació del programa de compliment. El canal ètic +
1 Compliance i empresa.
1.1 Relació del compliance amb altres àrees de lempresa.
1.2 Compliance, Govern Corporatiu i RSC.
1.2.1 Bon Govern corporatiu.
a) Antecedents internacionals.
b) Antecedents en el context nacional.
c) Instruments de govern corporatiu.
1.2.2 RSC.
a) Antecedents de la responsabilitat corporativa a nivell internacional.
b) Responsabilitat social corporativa a Espanya.
1.3 Compliance i deures i responsabilitats dels administradors.
1.3.1 Els deures dels administradors de societats de capital.
1.3.2 Conductes constitutives de conflictes dinterès.
1.3.3 Règim societari de la responsabilitat dels administradors.
2. Fases dimplantació del programa de compliment.
2.1 Situació actual i pla dactuació.
2.2 Planificació (elaboració docs.).
2.3 Implantació i implementació.
2.4 Avaluació, control i monitorització.
3. Habilitació dun canal ètic.
3.1 Normes i Directives internacionals.
3.2 Abast objectiu i subjectiu.
3.3 Òrgan de recerca.
3.4 Procediment.
3.5 Canals de denúncia i investigacions internes: la perspectiva penal.
3.5.1 Què es pot denunciar? Qui pot denunciar-ho? Com es pot denunciar? Davant qui denunciar?
3.5.2 El procés de gestió de la denúncia i lestratègia processal (penal).
3.5.3 Mitjans de recerca, límits i validesa en el procés (penal).
3.6 Protecció al denunciant.
Protecció de dades i garantia de drets digitals +
1. Protecció de dades. Un dret fonamental marc.
1.1 Protecció de dades conceptes bàsics.
1.2 El Reglament General de Protecció de Dades: conceptes bàsics
1.3 El Reglament general de protecció de dades: principis i drets.
1.4 Les obligacions de responsables i encarregats del tractament. Metodologies de compliment normatiu
1.5 Noves regulacions a la UE: Transformació Digital de la Unió Europea i drets.
1.6 Estàndards internacionals en matèria de protecció de dades i seguretat de la informació.
2. Delegat de Protecció de Dades (DPO).
2.1 Necessitat de designació/possibilitat de designar DPO comú.
2.2 Perfil del DPO. Característiques. Qualificació necessària. Funció.
3. Registre dactivitats de tractament de dades.
4. Avaluació de limpacte.
5. Bretxa de seguretat.
6. Autoritat competent.
7. Infraccions i sancions.
La figura del Compliance Officer i l'entorn del control de l'empresa +
1 Antecedents.
2 Rols i responsabilitats.
3 Òrgan de compliment.
4 Qüestions penals del responsable de compliment.
4.1 Fonts de la responsabilitat penal: escenaris dactuació i conseqüències jurídiques.
4.2 Responsabilitat civil subsidiària (en el marc del procés penal).
5 Qüestions corporatives que fan que la figura del Compliance Officer es transversal.
Cas pràctic i desenvolupament d'un PCN +
1. Programa de pràctiques en empresa
2. Desenvolupament d'un projecte de programa de compliance
Treball de Fi de Màster +
1. Elecció del tema i disseny del projecte.
2. Configuració dels objectius i estructura del treball.
3. Selecció del tipus d'eina o solució a desenvolupar i de la tecnologia necessària.
4. Consulta dels materials i bibliografia necessària.
5. Elaboració del Treball des de la perspectiva jurídica.
6. Desenvolupament de l'eina o solució legaltech plantejada.
7. Presentació i defensa del TFM.