Economia Social i Solidària +
Per a cadascuna de les diferents unitats didàctiques que componen aquest mòdul, es presenta a continuació els seus descriptors de temes.
UD1 - L'economia social i solidària, fonaments i polítiques públiques
1.1. L'Economia Social i Solidària. Fonaments
1.1.1. Evolució històrica del concepte d'Economia Social
1.1.2. Identificació dels actors o grups inclosos en l'Economia Social
1.1.3. Principals enfocaments teòrics relacionats amb l'Economia Social
1.2. Polítiques Públiques de l'Economia Social i Solidària
1.2.1. El procés de les polítiques públiques
1.2.2. Les polítiques de foment de l'Economia Social
1.2.3. La praxi de les polítiques públiques de foment de l'economia social
1.2.4. L'economia social en polítiques públiques generals
UD2 - Màrqueting i responsabilitat social corporativa
2.1. Màrqueting i emprenedoria social
2.1.1 Què és el màrqueting?
2.1.2 Funcions i tipologies de màrqueting
2.1.3 Enfocaments de la filosofia de gestió del màrqueting
2.1.4 L'enfocament de responsabilitat social del màrqueting
2.1.5 Ètica i Màrqueting
2.1.6 Aportacions i crítiques del màrqueting en l'emprenedoria social
2.2. Màrqueting estratègic i tàctic per a l'emprenedoria social
2.2.1 Pla de Màrqueting per a l'emprenedoria social
2.2.2 El microentorn i el macroentorn de màrqueting per a l'emprenedoria social
2.2.3 Estratègies de segmentació, posicionament i diferenciació
2.2.4 El màrqueting operatiu per a l'emprenedoria social
2.2.5 La lògica del servei en l'emprenedoria social
2.3. El màrqueting social: eina de canvi social
2.3.1 Concepte de Màrqueting Social
2.3.2 Etapes d'una campanya de canvi social
2.3.3 El mix de màrqueting en una campanya de Màrqueting Social
2.3.4 L'adopció d'una idea de canvi social: processos i models
2.4. Formació d'imatge de marca de RSC
2.4.1 Què és la imatge de marca de responsabilitat social?
2.4.2 RSC des de la perspectiva del comportament del consumidor
2.4.3 Variables que influeixen en la formació de imatge de RSC
2.4.4 Eines de comunicació de RSC
UD3 - Direcció estratègica de les entitats de l'economia social i solidària
3.1. La Direcció Estratègica i la seua aplicació a les empreses de l'Economia Social
3.1.1. La Direcció Estratègica: orígens, evolució i procés
3.1.2. L'estratègia empresarial: definició
3.1.3. Nivells de l'estratègia
3.1.4. La Direcció Estratègica en diferents contextos organitzatius: Cooperatives, entitats no
Lucratives.
3.2. El disseny del sistema d'objectius en les empreses de l'Economia Social
3.2.1. Missió, valors i objectius en l'organització
3.2.2. Govern corporatiu, problema d'agència i codi de bon govern
3.2.3. Responsabilitat social empresarial. Especial esment als ODS
3.2.4. Estructura de govern en societats cooperatives i entitats no lucratives
3.3. Diagnòstic de l'entorn de les empreses de l'Economia Social
3.3.1. L'entorn en les empreses d'Economia Social: concepte i característiques
3.2. Anàlisi de l'entorn general: Anàlisi PESTEL
3.3.3. Anàlisi de l'entorn competitiu i grups estratègics
3.3.4. Recursos, capacitats i avantatge competitiu. Anàlisi VRIO. La importància dels recursos i les capacitats intangibles.
3.3.5. Diagnòstic estratègic: Anàlisi DAFO i CAME
3.4. Disseny, avaluació i selecció d'estratègies
3.4.1. Marc general per al disseny de l'estratègia en les empreses d'economia social
3.4.2. Decisions sobre l'àmbit d'activitat
3.4.3. Decisions sobre les modalitats de desenvolupament
3.4.4. Decisions sobre l'argument competitiu: estratègies competitives
3.4.5. Estratègies basades en la creació de valor
3.4.6. Avaluació i selecció d'estratègies
3.5. Sistemes d'implementació de l'estratègia en les empreses d'Economia Social
3.5.1. La implementació de l'estratègia
5.2. Sistemes de planificació i control. El quadre de comandament integral
5.3. Sistemes d'informació i comunicació
5.4. Disseny organitzatiu en les empreses de l'Economia Social
5.5. La tr ansformación digital en les empreses de l'Economia Social
UD4 - Gestió de persones en les entitats de l'economia social i solidària
4.1. Introducció al comportament humà en les institucions d'economia social.
4.1.1. Col·laboració i cooperació en les institucions econòmiques i socials
4.1.2. El comportament i els incentius en les organitzacions
4.1.3. Particularitats en les empreses de l'Economia Social
4.2. L'organització del treball i la gestió de persones en les institucions d'economia social
4.2.1. La naturalesa del treball en les organitzacions
4.2.2. Disseny dels llocs de treball: exercici de racionalitat i discrecionalitat
4.2.3. Disseny dels llocs de treball: el procés
4.2.4. Variables i instruments del disseny dels llocs de treball
4.3. la direcció de persones en les institucions de l'economia social.
4.3.1.- Funcions, tasques i responsabilitats dels membres de l'organització
4.3.2.- Funcions objectiu de la direcció de persones
4.3.3.- Funcions instrumentals de la direcció de persones
4.3.4.- Particularitats de les empreses d'Economia Social
4.4. Gestió del voluntariat
4.4.1. El voluntariat en les organitzacions sense ànim de lucre
4.4.2. Importància de la gestió del voluntariat
4.4.3. Model per a la gestió del voluntariat
4.4.4. Permanència i vinculació del voluntariat en l'organització
4.4.5. Motivacions dels voluntaris i el seu mesurament
UD5 - Emprenedoria i innovació social. Internacionalització, ecosistemes i clústers d'economia social
5.1. Innovació Social i Emprenedoria Social
5.1.1. Característiques diferenciadores de l'emprenedoria social
5.1.2. Valor social sostenible
5.1.3. Importància de l'emprenedoria social
5.1.4. Emprenedoria i innovació socials
5.2. Internacionalització, ecosistemes i clústers d'economia social
5.2.1. L'entorn o ecosistema de les empreses i entitats de l'economia social
5.2.2. La internacionalització de les empreses cooperatives i de ressò
Dret de l'Economia Social i Solidària +
Per a cadascuna de les diferents unitats didàctiques que componen aquest mòdul, es presenta a continuació els seus descriptors de temes.
UD10 - Entitats de l'economia social i solidària. Marc normatiu
10.1. (JOI) La personalitat jurídica i les seues formes d'organització preferentment en dret privat: societats, associacions, fundacions, mutualitats i cooperatives. Principals característiques i diferències.
10.2. (JOI) El Tercer Sector i el seu reconeixement legal i institucions a Europa i a Amèrica Llatina. Concepte, principis, acreditació i beneficis.
10.3. (JAS) L'Economia Social i Solidària i el seu reconeixement legal i institucional a Europa i a Amèrica. Concepte, principis, acreditació i beneficis.
10.4. (JAS) De les empreses d'inserció a les empreses socials. Origen i reconeixement legal a Europa.
10.5. (JAS) L'empresa social (social business, **impact **business) i el seu reconeixement legal i institucional a Amèrica. Concepte, principis, acreditació i beneficis.
10.6. (JAS) Perspectiva xilena de l'economia social i solidària, el tercer sector i l'empresa social
UD11 - Contractació pública, clàusules socials i competència de les entitats de l'economia social i solidària
11.1. Col·laboració públic-privada en clau d'economia social
a. Les entitats de l'economia social com a manera d'organitzar l'activitat empresarial
b. Promoció de la col·laboració públic-privada des de la perspectiva nacional i internacional
11.2. Àrees de col·laboració públic-privada
a. Col·laboració institucional: participació en el capital
b. Col·laboració contractual: Contractació del sector públic
11.3. Eines que faciliten la contractació amb entitats de l'economia social.
a. Clàusules socials
b. Reserva de mercat
UD12 - L'economia social i solidària davant les tecnologies de la informació i comunicació
12.1. Seguretat en la xarxa
a. Eines tecnològiques i jurídiques
b. Estàndards tecnològics. Blockchain
12.2. Organització corporativa
a. Ejerci cio dels drets per via telemàtica
b. Junta general
c. Òrgan d'administració
12.3. Contractació electrònica
a. Delimitació i Modalitats
b. Perfecció i execució del contracte
c. Responsabilitat
Treball de Fi de Màster +
Desenvolupament del TFM