El context d'ensenyament-aprenentatge a l'aula d'ELA +
Tema 1 Papel del profesor (competencias, profesor en acción)
- Consideraciones generales.
- La figura del profesor: pasado y presente.
- Competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras,
- Tareas del profesor (facilitador, entrenador, observador, evaluador),
- Criterios de evaluación de clases.
- Análisis y evaluación de clases grabadas en vídeo,
- El profesor del siglo XXl.
- lnvestigación en acción.
Tema 2. Atención a la dimensión afectiva de los aprendientes
- Repercusiones que tienen las relaciones intrapersonales (dimensión afectiva) y las interpersonales (relaciones sociales) en una enseñanza interactiva centrada en al comunicación.
- Cambio de actitud del profesor frente al grupo y el nuevo papel del alumno.
- Diferentes técnicas para cohesionar y fortalecer el grupo y para fomentar la comunicación y la participación.
- Técnicas de aprendizaje cooperativo.
- Autoconcepto y motivación.
- Ejemplos concretos de aplicación al aula.
Tema 3. La interacción en el aula (habilidades lingüísticas, estrategias comunicativas) a) Comprensión y expresión orales
- Consideraciones generales. La interacción en el aula
- El texto escrito y el texto oral.
- Procesos cognitivos en la comprensión y en la producción de mensajes orales y escritos. - Las estrategias de comprensión y de producción.
- Hablar y escuchar en una segunda lengua.
- Enfoques didácticos.
- Recursos para trabajar de forma adecuada la comprensión auditiva y la expresión oral.
- El papel de la corrección.
- Análisis de materiales.
- La evaluación del producto y de los procesos. b) Comprensión y expresión escritas
- La importancia y el lugar de la comprensión escrita en ELE.
- Enfoques bottom-up sintéticos versus enfoques top-down analíticos.
- Estrategias de enseñanza-aprendizaje en la comprensión escrita: desarrollo de las diferentes estrategias de comprensión y su utilización en contexto de aula.
- Elaboración y selección de materiales para el desarrollo de la comprensión esc rita a l'aula d'ELA.
- Avaluació de la comprensió escrita.
- El lloc de l'expressió escrita en ELA.
- Característiques discursives del llenguatge oral i el llenguatge escrit. lmplicaciones didàctiques.
- Paradigmes, models teòrics i processos cognitius del procés d'ensenyament- aprenentatge de la composició.
- Enfocaments metodològics per a l'ensenyament-aprenentatge de la composició: el paradigma proposicional i el paradigma procesual.
- Elaboració i selecció de materials per al desenvolupament de la composició a l'aula d'ELA. La integració de les diferents habilitats.
- L'avaluació formativa i sumativa de productes i processos en la composició.
- Estratègies i tècniques per a la correcció de textos escrits a l'aula.
Tema 4. Avaluació i autoavaluació - Concepte d'avaluació.
- Àmbits d'avaluació.
- Avaluació i 'assessment'.
- Avaluació formativa i avaluació sumativa.
- L'avaluació des de diferents angles: avaluació formal, avaluació informal i autoavaluació.
- Criteris i objectius de l'avaluació.
- Anàlisi, crítiques i objeccions a diferents models i tipologies d'avaluació.
Desenvolupament de les competències comunicatives +
Tema 1. La competència lèxic-semàntica
1. Introducció.
2. Objectius.
3. Qüestions específiques sobre el contingut del vocabulari a l'aula d'ELA: quantitat (nombre d'unitats lèxiques i tipologies), abast (àmbits i àrees temàtiques) i control (grau de domini).
4. Principis psicològics que fonamenten diferents estratègies d'aprenentatge del vocabulari.
5. Tipologia d'activitats versus estratègies d'aprenentatge.
6. La planificació lèxica. Models. Criteris de selecció i gradació.
7. Proposta d'aplicació a l'aula.
Tema 2. La competència gramatical
1. Introducció i propòsit.
2. La perspectiva del professor d'ELA davant l'alumne d'ELA:
2.1. Professor, quan/com/per què/per a què he de-dec-puc usar...?
2.2.la actitud del parlant.
3. La perspectiva del gramàtic.
4. De nou, la perspectiva del professor d'ELA.
4.l. Generalitzacions i operativitat pràctica: teoria, ús i ensenyament.
4.2. Anàlisi d'un cas concret: Funcionament i ús d'indicatiu i subjuntiu en les estructures amb relatius. Descripció i didàctica.
4.3. Gramàtica i didàctica de les anomenades "perífrasis verbals". Un abordatge possible.
5. Tractament de l'error. **Interlengua
6. Taller de treball conjunt / en comú
Tema 3. La competència pragmàtica
1. L'anàlisi del discurs oral i les seves repercussions en l'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
2. La interacció comunicativa: regles de cooperació, de cortesia i de pertinència comunicativa.
3. Les categories i funcions pragmàtiques.
4. Atenuació i cortesia en espanyol.
5. La seva presència en la conversa col·loquial.
Tema 4. La competència intercultural
1. Definicions de comunicació. Comunicació intercultural i intracultural.
2. Codis de comunicació verbal i no verbal.
3. Definicions de cultura. Diferències entre cultures.
4. Estratègies per a la comunicació intercultural.
5. Perspectiva històrica: l'evolució del rol de la cultura en l'ensenyament de la llengua estrangera. Anàlisi de materials didàctics.
6. Cultura i estudis culturals en l'ensenyament de l'espanyol com LI.
7. Anàlisi i debat de diferents models per a la creació de materials basats en continguts culturals.
8. Discussió crítica de continguts culturals en la programació d'ELA.
9. Tasques per a l'ensenyament vivencial de la competència intercultural: entrevistes, enquestes, correus electrònics i cerques en la xarxa.
Tema 5. La competència literària a l'aula d'ELA
1. La literatura a l'aula d'ELA
2. Gèneres orals i escrits
3. La creativitat a través de la literatura
Materials i recursos d'EL2, ELA i EFP +
Tema 1. Disseny i anàlisi d'unitats didàctiques.
1. Models d'unitat didàctica.
2. Criteris per al disseny d'una unitat didàctica d'ELA:
3. Anàlisi de l'entorn i de les necessitats formatives.
4. Definició d'objectius.
5. Selecció i seqüenciació de continguts.
6. Elaboració d'activitats.
7. Avaluació dels aprenentatges.
Tema 2. Mitjans audiovisuals i noves tecnologies
1. Introducció: les limitacions didàctiques
- Els mitjans audiovisuals en la classe d'ELA
- El paper del professor
2. Laboratori d'idiomes
- Introducció
- Aplicacions tradicionals
- Avantatges del laboratori
- Aprofitament del laboratori
- Activitats
- Models de treball
3. Vídeo
- Introducció: avantatges i riscos de l'ús del vídeo
-. Materials en vídeo: avantatges i desavantatges
- Aprofitament didàctic del vídeo en la classe d'ELA
- Aprofitament de la càmera de vídeo
4. Les TIC en la classe d'ELA
5. Ludificació
Tema 3, Español per a Fins Específics (fins professionals, col·lectiu immigrant)
1. Introducció - Objectius.
2. La competència comunicativa en les llengües d'especialitat.
3. La competència comunicativa intercultural (CCI). La negociació intercultural.
4.Principis generals i particulars que fonamenten la metodologia de l'espanyol amb finalitats professionals.
5. El currículum d'espanyol per a fins professionals:
- Español dels Negocis.
- Español del Turisme.
- Español Jurídic.
6.la competència lèxica i discursiva.
7. El col·lectiu immigrant.
Pràctiques externes +
- Consideracions generals. Elecció de centre. Metodologia per a l'observació i l'anàlisi del context de l'aula
- Visita al centre. Organització del departament o seminari d'ELA. Professors, grups i horaris.
31 - Reunió amb el tutor assignat per a les seves pràctiques formatives.
- Observació de classes d'ELA en diferents nivells (Al, A2, Bl, B2, Cl i C2) - Planificació de tasques per a l'ensenyament-aprenentatge d'ELA.
- Actuació a l'aula. Supervisió del professor del grup.
- Avaluació de l'acció docent desenvolupada. - Elaboració de la Memòria de Pràctica.
Treball de recerca +
- Consideracions generals. Temes de recerca (teòrics i empírics). Seleccionar algun d'aquests temes:
a) Anàlisi i/o disseny de materials i recursos didàctics:
- Disseny d'una O.D.: títol (àrea temàtica), destinataris (edat, nivell), objectius, continguts (planificació), temporalització (sessions), activitats i recursos.
- Anàlisi de manuals d'ELA i de Vostès
- Aprofitament didàctic de vídeos, pel·lícules, etc.
b) Desenvolupament de la competència lèxic-semàntica (general o de nivell) en una àrea temàtica determinada: planificació, selecció i activitats. Ídem per a un mòdul d'EFE (espanyol jurídic, espanyol comercial, espanyol del turisme, etc.)
33 - Nivells A1-A2-B1: àrea temàtica, planificació (fases) i activitats
- Nivells B2-C1: text integrat en una UD, model holístic
- EFP (Espanyol Fins Professionals): text de llengua especialitzada i planificació lèxica
c) Disseny d'activitats per al desenvolupament i la pràctica de les quatre destreses lingüístiques o d'alguna d'elles (C.A.- E.O.- C.L.- E.E.) en el marc d'una didàctica comunicativa.
d) Disseny d'activitats per al desenvolupament de la competència pragmàtica o competència intercultural d'espanyol llengua estrangera, dins d'un marc teòric fonamentat des de la lingüística aplicada a l'ensenyament d'ELA.
e) Disseny d'activitats d'Espanyol/llengua estrangera amb finalitats Professionals per a un àmbit concret (publicitat, negocis, turisme, jurídic ...) i un objectiu particular (col·locacions, interculturalitat ...) f)La literatura a l'aula d'ELA.
g) Anàlisi de les peculiaritats de la interlengua dels estudiants d'espanyol com a llengua estrangera. Disseny d'estratègies i instruments didàctics.
h) Disseny de recursos pedagògics per a l'ensenyament de segones llengües: enquestes per a l'anàlisi de necessitats i procediments d'avaluació.
- Estructura organitzativa del treball i criteris d'edició del document.
- Orientació i supervisió pel tutor.
- Avaluació del treball (punts forts i aspectes de millora)