Fonaments de l'EBC. La consultoria EBC +
Orígens, evolució i situació actual de l'EBC
L'origen de l'actual crisi del model capitalista
El model de l'Economia del Bé Comú
El bé comú en la història
1.1 Primers passos del moviment EBC i situació actual
1.2. El model de l'EBC i les seues aportacions a la gestió organitzacional
1.2.1 La gestió tradicional d'una organització
1.2.2 La gestió orientada al bé comú
1.2.2.1 Avantatges que presenta
1.2.2.2 Reptes que afronta
1.2.2.3 Eines, metodologies i casos d'èxit
1.3. Relació del model de l'EBC amb altres alternatives econòmiques
1.3.1 Economia Social i Solidària
1.3.2 Economia Circular
1.3.3 Economia Col·laborativa
1.3.4 Economia Blava
1.3.5 Economia Ecològica
1.4. El rol de consultor/a de l'EBC
Rol de la consultoria empresarial
Codi ètic de la consultoria EBC
Funcions de la consultoria EBC
El rol del consultor en el moviment EBC
1.5. Auditoria de l'EBC. Les tres llavors.
Categories del BBC: Les tres llavors
L'Auditoria empresarial tradicional
L'Avaluació Peer
L'Auditoria externa
L'EBC i l'Empresa Social +
2.1. El concepte d'Empresa Social i la seua relació amb l'EBC.
2.1.1. Economia Social i empresa social: marc d'ubicació i conceptual.
2.1.2. Models de creixement, innovació i mercats socials en l'empresa social.
2.1.3. L'ECB i l'empresa social: cap al substrat comú.
2.1.4. Bones pràctiques d'empresa social. La perspectiva internacional
2.2. Emprenedoria i Innovació Social.
2.2.1. Marc conceptual de la innovació social.
2.2.2. El procés de la innovació social (I): de la creativitat al model de negoci inclusiu.
2.2.3. El procés de la innovació social (II): implementació i comunicació.
2.2.4. L'experiència en innovació social: l'empresa del Bé Comú innovadora.
2.3. El paper de l'EBC en l'Emprenedoria Social
2.3.1. Sobre el concepte de l'emprenedoria social. El perfil i les característiques de l'emprenedor social.
2.3.2. Tipologies d'empreses socials. Factors clau d'èxit en l'emprenedoria social.
2.3.3. L'empresa del bé comú en la creació i disseminació del valor social.
2.3.4. Bones pràctiques en emprenedoria social des del model del Bé Comú.
2.4. La RSE i l'Economia del Bé Comú
2.4.1. Marc conceptual de la RSE: idea, principis, enfocaments. Vinculació marc amb l'ECB.
2.4.2. Dimensió interna de la RSE. Compromisos laborals, ambientals, amb la cadena productiva, i de bon govern.
2.4.3. RSE i entorn social. L'ECB en la ciutadania corporativa.
2.4.4. Ancoratge RSE i empreses del Bé Comú: perspectiva de sinergies mútues versus perspectiva sistèmica.
2.5. Sostenibilitat i Economia del Bé Comú.
2.5.1. Circumdant el concepte de sostenibilitat.
2.5.2. La gestió de la sostenibilitat: econòmica, social i ambiental.
2.5.3. Gestió del canvi global i economia ecològica.
2.5.4. Les empreses del bé comú cap al repte de la sostenibilitat.
Aspectes jurídics i fiscals relacionats amb l'EBC +
1. Reconeixement institucional i jurídic de l'EBC. Formes jurídiques de les empreses i institucions de l'EBC.
2. Conceptes legals per al compliment de la matriu EBC (I) La normativa que afecta els treballadors.
3. Conceptes legals per al compliment de la matriu EBC (II) Haver de de contribuir a les despeses públiques.
4. Polítiques socials/mediambientals i de foment de l'EBC de les Administracions Públiques (I): La contractació pública a través dels criteris de l'EBC.
5. Polítiques socials/mediambientals i de foment de l'EBC de les Administracions Públiques (II): ajudes i subvencions i mesures fiscals d'incentiu.
Eines del consultor de l'EBC I. Fonaments: el pla estratègic +
4.1. Model de negoci i creació de valor compartit
4.1.1. Model de negoci i creació de valor
4.1.2. Valor compartit: relació entre valor econòmic i valor social
4.2. El model Canvas de triple capa
4.2.1. Model Canvas: definició i procés
4.2.2. La triple capa del model
4.3. La innovació estratègica
4.3.1. Concepte d'innovació estratègica
4.3.2. Tipus d'innovació estratègica
4.3.3. El desenvolupament de la innovació estratègica en l'EBC
4.4. El Pla estratègic: formulació i implementació
4.4.1. Definició i utilitat del Pla estratègic
4.4.2. El procés de formulació
4.4.3. El procés d'implementació
4.5. Estratègies empresarials i Balanced Scorecard
4.5.1. L'estratègia empresarial: concepte i ús
4.5.2. Els nivells de l'estratègia empresarial
4.5.3. El Balanced Scorecard
Eines del consultor de l'EBC II. El cor del model: el Balanç del Bé Comú +
5.1. Proveïdors i finançadors (Temes A i B)
5.1.1. A 1. Gestió ètica dels subministraments.
5.1.2. B 1. Gestió ètica de les finances
5.2. Personal (Temes C)
5.2.1. C 1. Qualitat del lloc de treball i igualtat
5.2.2. C 2. Repartiment just del volum de treball i ocupabilitat
5.2.3. C 3. Promoció del comportament ecològic de l'equip humà
5.2.4. C 4. Repartiment just de la renda (Retribució equitativa, responsable i transparent)
5.2.5. C 5. Democràcia interna i transparència
5.3. Clients, Productes i serveis, Altres empreses (Temes D)
5.3.1. D 1. Venda ètica
5.3.2. D 2. Solidaritat amb altres empreses
5.3.3. D 3. Concepció ecològica de productes i serveis
5.3.4. D 4. Concepció social de productes i serveis
5.3.5. D 5. Augment dels estàndards socials i sectorials
5.4. Entorn (Temes E)
5.4.1. E 1. Efecte social / significat del producte / servei (impacte social de l'organització en el seu conjunt)
5.4.2. E 2. Aportació a la comunitat
5.4.3. E 3. Reducció d'efectes ecològics
5.4.4. E 4. Minimització del repartiment de guanys a tercers
5.4.5. E 5. Transparència social i participació en la presa de decisions
5.5. L'aplicació del BBC als Municipis EBC.
5.5.1.Introducció a la matriu del Bé Comú per a municipis.
5.5.2. La Matriu del Ben Comú Municipal.
5.5.3. Els indicadors del BBC Municipal.
5.5.4.Eines per al càlcul del BBC Municipal.
Eines del consultor de l'EBC III. Acompanyant a empreses i organitzacions: els grups d'interès en el BBC +
6.1. La Matriu del Bé Comú
6.1.1. Els grups de contacte o stakeholders
6.1.2. Els valors en les organitzacions
6.1.3. Evolució, actualitzacions i versions de la Matriu
6.1.4. La Matriu del Bé Comú de municipis; diferències i particularitats
6.2. La Guia d'elaboració del Balanç del Bé Comú
6.2.1. Mesurar la Fi orientada al Bé Comú
6.2.2. Els Temes, Aspectes i Objectius a avaluar en la Matriu
6.2.3. Taules de valoració i percentatges; de principiant a exemplar
6.2.4. Relacions entre alguns Temes de la matriu i valoracions coincidents
6.2.5. Eines de suport i "pool" d'indicadors
6.3. Eines de Valoració: Anàlisi i Diagnòstic
6.3.1. Llibre de càlcul
6.3.2. Estructura del llibre de càlcul
6.3.3. Anàlisi i diagnòstic de cada Tema
6.3.4. Consideracions quan un aspecte a avaluar,"no aplica" en l'organització
6.3.5. Diagrames per indicadors i valors per al Pla de Millora
6.4. L'Informe del Balanç del Bé Comú
6.4.1. Descripció de cada tema i aspecte de la matriu
6.4.2. Identificar, mesurar i analitzar
6.4.3. Evidències i troballes
6.4.4. Gestió d'indicadors
6.4.5. Punts forts, alternatives i àrees de millora
6.5. El Pla de Millora
6.5.1. Identificació de les accions de millora
6.5.2. Priorització de les accions de millora
6.5.3. Creació dels indicadors i definició dels objectius
6.5.4. Establiment dels processos de mesurament
6.5.5. Elaboració del pla de millora
L'EBC i el màrqueting social +
7.1. Màrqueting, Societat i EBC
7.1.1 Concepte i abast del màrqueting
7.1.2 Funcions i tipologies de màrqueting
7.1.3 Màrqueting i Economia del Bé Comú
7.1.4 Ètica i Màrqueting
7.1.5 Crítiques al Màrqueting
7.2. L'enfocament del Màrqueting Social
7.2.1 Concepte de Màrqueting Social
7.2.2 El Màrqueting Social com a eina de canvi social
7.2.3 Etapes d'una campanya de canvi social per a la promoció de l'EBC
7.2.4 El Producte en una campanya de Màrqueting Social
7.2.5 La Comunicació en una campanya de Màrqueting Social
7.3. L'adoptant objectiu en una campanya de Màrqueting Social
7.3.1 El procés d'adopció d'una idea social per part de l'adoptant objectiu
7.3.2 Models psicològics d'adopció d'una idea social
7.3.3 Factors intrínsecs i extrínsecs que influeixen en els adoptants objectiu
7.4. Desenvolupament de les estratègies de Màrqueting en entitats de l'EBC
7.4.1 Naturalesa i contingut del Pla de Màrqueting en una entitat de l'EBC
7.4.2 El microentorno i el macroentorno de màrqueting i ECB
7.4.3 Segmentació, posicionament i diferenciació
7.4.4 Estratègies de màrqueting per a entitats de l'ECB
7.5. El Màrqueting operatiu en les entitats de l'EBC
7.4.1 El màrqueting operatiu en l'EBC
7.5.2 El Producte en una entitat de l'ECB
7.5.3 La lògica del servei en entitats de l'ECB
7.5.4 La Comunicació en entitats de l'ÉS
7.5.5 Preu i Distribució en una entitat d'ES
L'EBC i la banca ètica i social +
8.1. La Inversió Socialment Responsable i l'EBC
8.1.1. Orígens i concepte d'ISR
8.1.2. Característiques i tipus d'ISR
8.1.3. La ISR en el model de l'EBC
8.2. Models de Banca Ètica
8.2.1. Orígens, concepte i característiques de la banca ètica
8.2.2. Diferents models de banca ètica
8.2.3. La banca ètica en el model de l'EBC
8.3. Models de Banca Cooperativa
8.3.1. Orígens, concepte i característiques de la banca cooperativa
8.3.2. Diferents models de banca cooperativa
8.3.3 La banca cooperativa en el model de l'EBC
8.4. Altres models no bancaris de finançament ètic i solidari
8.4.1. Les microfinances
8.4.2. Finançament cooperatiu no bancari: serveis financers
8.4.3. Altres formes de finançament no bancari
8.5. Les finances col·laboratives
8.5.1. El micromecenatge
8.5.2. El Crowfunding
8.5.3. La seua relació amb el model de l'EBC
Bones pràctiques i casos reals d'implantació de l'EBC en empreses i municipis +
9.1. Aplicació del BBC en empreses i organitzacions amb ànim de lucre
9.1,1. Les empreses de capitals. Aspectes singulars de les empreses de capitals segons l'EBC. Limitacions
9.1.2. Els temes i aspectes del BBC aplicats a empreses de capitals
9.1.3. El BBC com a eina de gestió. Integració amb el Quadre de Comandament
9.1.4. La realització d'un projecte d'implantació del BBC. Equip de treball
9.1.5. Estudi de cas en empresa de capitals
9.2 Aplicació del BBC en empreses i organitzacions sense ànim de lucre
9.2.1 Què és una empresa social?
9.2.2. Particularitats específiques d'aplicació del BBC en empreses i organitzacions socials
9.2.3. Beneficis de l'aplicació del BBC en empreses socials
9.2.4. Bones pràctiques EBC en empreses i organitzacions socials
9.2.5. Estudi de cas en empresa/organització social.
9.3. Aplicació del BBC en empreses i organitzacions del sector públic
9.3.1. Full de ruta per a implementar el BBC en els Municipis
9.3.2. L'informe al BBC Municipal
9.3.3. El pla de millora.
9.3.4. Bones pràctiques EBC en municipis
9.3.5. Estudi de cas en municipi
9.4. Altres aplicacions en desenvolupament
9.4.1. El BBC en centres educatius.
9.4.2. El BBC en grans empreses
9.4.3. Projectes base de la Piràmide (BdP)
9.4.4. Altres aplicacions del BBC en desenvolupament
9.5. Evolució i situació actual d'empreses i organitzacions pioneres
Elaboració del Balanç del Bé Comú en una empresa real +
En tractar-se d'una assignatura exclusivament de caràcter pràctic, manca d'una programació determinada. El programa i els continguts a aplicar per part de l'alumne/a so els corresponents a les 9 assignatures prèvies.