Unidad: 1 +
-El museu i els aprenentatges
-El gir educatiu en museus i centres d'art
-Estètica pedagògica vs mediació transformadora
-Públics i centres d'art
-Arquitectura institucional en els espais d'art i institucions culturals: el paper dels departaments d'educació i mediació
-Construint discursos des de la institució museu
-La pedagogia com a format en les pràctiques artístiques
-Espais intersticials en la pràctica pedagògica dels centres d'art
-Els museus i el territori: visitant, veí, ciutadà
Aquesta matèria se centra en l'anàlisi de la dimensió educativa dels museus, centres d'art i institucions culturals partir de l'observació i l'anàlisi crítica dels programes i projectes que les institucions generen, així com dels discursos i idees que transmeten i del seu paper com a agents culturals que operen sobre el territori i interpel·len a la ciutadania.
S'abordarà l'organització dels departaments d'educació i mediació, així com les estructures institucionals i les metodologies de treball entre els diferents departaments i agents implicats en el desenvolupament de les funcions del museu.
S'examinaran les estratègies dels museus en relació a la ciutadania, les col·laboracions entre museus i altres institucions i el paper dels artistes en relació als museus i els públics.
Es traçarà també un recorregut per maneres de fer institucionals perifèrics i/o alternatius tant en la seua dimensió geogràfica com quant als discursos sobre els quals operen i les metodologies que involucren.
Unidad: 2 +
Teories de l'art contemporani i la cultura visual
-Pràctiques artístiques segle XX i cultura visual contemporània
-L'art compromès: feminismes i alteridad en la pràctica artítica contemporània.
-Visiones post-colonials en la creació artística contemporània
-Art dels nous mitjans
-Cos i acció en la creació artística
-Anàlisi i escriptura de la imatge
L'assignatura ofereix una visió panoràmica dels aspectes principals de les pràctiques artístiques contemporànies des d'una perspectiva crítica examinant els desenvolupaments històrics, filosòfics, estètics i institucionals de la cultura i l'art actual.
Planteja una aproximació al context de l'art i les seues pràctiques des d'un enfocament històric, però principalment contextual i situat amb visites a exposicions, espais d'art, projectes experimentals i especialment a través de la mirada de professionals de l'àrea (comissaris, crítics i artistes). Les activitats expositives del Consorci de Museus seran utilitzades com a casos d'estudi.
La matèria es completa amb un taller pràctic de lectura i anàlisi d'art contemporani en el qual s'exploraren les relacions entre el context cultural i els sistemes de significat, analitzant la informació i valors culturals que una obra, exposició o artefacte artístic comunica i examinant els rols que exerceixen les institucions de l'art i la cultura en la creació de sentit.
Unidad: 3 +
-Metodologies i eines en l'educació artística
-Desenvolupament projectual d'iniciatives i programes de mediació i educació a través de l'art
-Pressupostos i finançament de projectes
-Eines i tècniques de documentació de projectes
-Comunicació en projectes de mediació i educació a través de l'art
-Metodologies d'investigació
-Tècniques d'anàlisi i escriptura de textos crítics
Aquesta matèria se centra en proporcionar als estudiants els recursos i eines necessàries per a dur a terme projectes experimentals i innovadors de mediació i educació a través de l'art de manera creativa i des d'una visió personal i compromesa.
Durant el curs es revisaran diferents aproximacions metodològiques a la pràctica de la mediació i l'educació a través de l'art, explorant diferents formats i instruments des de l'anàlisi d'exemples i pràctiques reals. Aquests continguts es complementaran amb un taller pràctic de desenvolupament projectual involucrant tots els aspectes necessaris per a l'elaboració de propostes professionals en aquest àmbit: descriptius, conceptuals, tècnics, pressupostaris, documentals, d'arxiu i investigació.
La matèria es desenvolupa també a través d'un seminari de lectura i escriptura, una eina fonamental des de la qual els professionals d'aquesta àrea poden elaborar una veu crítica per a difondre les seues propostes i posicionaments
Unidad: 4 +
-El currículum escolar i l'educació artística en el context espanyol
-Nous paradigmes per a l'educació artística en contextos educatius
-Intervenció curricular: possibilitats, desafios i limitacions
-El museu des de l'escola: no sols un recurs.
-Artistes en centres educatius
-Projectes col·laboratius en contextos educatius
-Les pràctiques artístiques i els sabers de l'escola
-Educació a través de l'art en contextos universitaris
Aquesta matèria se centra en l'educació a través de l'art en contextos de l'educació formal, indagant en com les pràctiques artístiques contemporànies es poden configurar com a instruments per a l'activació crítica del currículum escolar, la intervenció metodològica creativa, la composició de sabers i l'experimentació amb formats d'ensenyament-aprenentatge experimentals i creatius a les escoles.
La matèria analitza críticament i en profunditat els dispositius pedagògics de l'escola i el currículum com a eina de legitimació de sabers. A través de seminaris, presentacions, anàlisis de textos i estudis de cas, la matèria indaga en les dimensions polítiques i socials de l'educació formal i el paper de les pràctiques artístiques en la configuració de noves narratives per a l'escola.
Es prestarà especial atenció als espais intermedis entre àmbits educatius formals i institucions culturals i a les estratègies innovadores que involucren l'educació en museus amb els contextos escolars de manera experimental i transformadora.
Unidad: 5 +
-Metodologies del treball col·laboratiu
-Art públic i art col·laboratiu
-Ètica i estètica de l'art col·laboratiu: anàlisi de casos
-Direccionalitat, institucions i agència en els projectes col·laboratius i comunitaris
-Col·laboració vs participació
-Planificació de projectes comunitaris
-Pedagogies col·lectives
-Activisme i pràctiques artístiques contemporànies
Aquesta matèria se centra en l'anàlisi de les pràctiques comunitàries en processos tant de creació artística i art públic com de pedagogies col·lectives i pràctiques culturals autònomes i experimentals. A través d'estudis de casos s'abordarà el treball amb comunitats i la mediació social a través de les pràctiques artístiques en col·laboració amb diferents tipus d'audiències, organitzacions i territoris, a partir del treball site-specific i la investigació situada.
Es tindran en compte qüestions d'ètica i estètica de l'art comunitari a partir de l'anàlisi de projectes reals que involucren processos col·lectius i comunitats amb interessos i objectius diversos. La matèria entrarà de ple en els conflictes derivats del treball amb comunitats en relació a les narratives de l'art, la temporalitat i la direccionalitat.
L'assignatura realitzarà també un repàs a les pràctiques artístiques activistes i la seua articulació en processos socials i institucionals
Unidad: 6 +
-Art com a valor social
-Visions contemporànies sobre mediació i educació a través de l'art
-Mediació, crítica institucional i nova institucionalitat
-Pedagogies crítiques, alternatives i transformadores
-Polítiques del cos en la mediació i l'educació a través de l'art.
-Pràctiques feministes i post-colonials en la producció cultural.
Aquesta matèria s'organitza a partir de la consideració de l'Art i l'Educació des del seu potencial com a espais i estructures per a la formació de ciutadans crítics i emancipats. S'explorarà el valor social de les pràctiques artístiques contemporànies com a dispositius per a la construcció de narratives heterogènies i inclusives, amb capacitat per a qüestionar els relats dominants i provocar aprenentatges i intercanvis significatius.
En aquesta assignatura l'educació a través de l'art es deslliga de la formació estètica i de la producció d'objectes per a centrar-se en la seua capacitat per a qüestionar la realitat, explorar visions alternatives i construir nous imaginaris socials, participant en la construcció de les narratives institucionals i generant escenaris i experiències de participació col·lectives.
A través d'un enfocament crític, significatiu i transformador s'exploraren les funcions i finalitats de la mediació i l'educació a través de l'art i es realitzarà un recorregut pels models institucionals actuals, explorant els paradigmes i possibilitats que sorgeixen a través de la incorporació de les pedagogies crítiques al terreny de la producció cultural.
Unidad: 7 +
Aquesta assignatura comprén un període de pràctiques obligatòries en un museu, centre d'art o organització cultural, educativa i/o comunitària per a aplicar els coneixements adquirits durant el període formatiu. Durant aquesta etapa els estudiants s'integraran plenament en les activitats de mediació i educació d'aquests organismes, col·laborant en el desenvolupament de les mateixes sota la supervisió d'un tutor. En coordinació amb aquests centres i els seus responsables ocasionalment també podran dur a terme el disseny i la implementació d'accions pròpies orientades a la realització del Treball Fi de Màster.
Les pràctiques es podran realitzar en el Centre del Carmen Cultura Contemporània, en qualsevol dels centres adscrits al Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana o bé en organismes, empreses o institucions proposades per la direcció del Màster.
Els estudiants optaran a les pràctiques del llistat de l'oferta de pràctiques, que es publicarà al desembre i indicarà el nombre de places en cada centre així com el calendari de realització i les condicions específiques de cada oferta (tasques, horaris, presencial/virtual, etc..).
Unidad: 8 +
El treball Fi de Màster és una matèria obligatòria que l'alumne ha de cursar per a l'obtenció del títol de Màster. És un projecte personal i autònom que s'orienta al disseny i desenvolupament d'un projecte real en l'àmbit de la mediació i l'educació a través de l'art que de compte dels coneixements adquirits al llarg del programa d'estudis.
Aquest treball final ha de mostrar la capacitat de l'estudiant de formular una visió personal d'aquesta àrea professional al mateix temps que articular la posada en pràctica i l'avaluació crítica d'una producció pròpia en un context real, implicant les diferents fases d'investigació i conceptualització, així com el desenvolupament del projecte i la seua posterior avaluació i comunicació pública